Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte ensam om att känna sig lurad

Annons

Makarna Främst i Falun är långt ifrån ensamma om att känna sig lurade av banken.

Sedan 1 juli i år har deras chanser till upprättelse ökat, även om chanserna fortfarande är små.

Det konstaterar Britt-Marie André som är chef för konsumenternas bank- och finansbyrå i Stockholm. Hon har tagit del av makarna Främsts berättelse som tyvärr inte är särskilt unik. Nästa dagligen tar hon emot samtal från missnöjda bankkunder.

- Jag känner igen berättelsen allt för väl, jag känner igen det stora förtroendet för banken och att banken varit dålig på att informera om riskerna med kapitalförsäkringar, säger hon.

Men steget från dålig rådgivning till vårdslös rådgivning, som lagen omskriver, är stort. Hon tror inte att banken medvetet har lurat sina kunder.

- När börsen var så stark fick alla yrsel. Kapitalförsäkringarna blev en modeprodukt som såldes till kunder som kanske inte borde ha det, säger hon.

André behöver mer information för att kunna bedöma makarna Främsts möjligheter vid en eventuell prövning av fallet. Men hon reagerar särskilt på att paret tvingats betala reaskatt för de fonder som bankrådgivaren sålde i samband med uppgörelsen.

- Det är något konkret att titta närmare på, säger hon. För man måste vara väldigt konkret och undvika att bara framföra sin besvikelse.

Sedan 1 juli i år prövar Allmänna reklamationsnämnden, ARN, tvister rörande kapitalförsäkringar. Hittills finns ett avgörande där kunden fått rätt. Från 1 juli finns också en ny lag som skärper kraven på bankernas finansiella rådgivning.

Kunder som känner sig lurade av banken kan också vända sig till Konsumentombudsmannen, KO, som biträder kunden vid en tvisteförhandlingom om fallet bedöms av allmänt intressant.

- KO stämde nyligen Nordea, men det slutade i förlikning med banken, säger André.

Mer läsning

Annons