Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Inte bara på Jägarnäs"

Annons

Det säger Ludvikapolisens ansvarige när det gäller trafikkontroller, inspektör Folke Lövgren, med anledning av de fortsatta turerna om trafiksituationen på Jägarnäs.

Det är nu flera år sedan villaägare i området slog larm till tidningen om hur bilister nonchalerade gällande hastighetsbestämmelser så till den milda grad. De kunde samtidigt berätta om allvarliga olyckstillbud och hur ett ekipage brakat rakt in i en trädgård.

För tre år sedan restes krav på att blomkrukor och betongblock skulle ställas ut på gatan i syfte att dämpa farten. Villaägarna önskade samtidigt att Jägarnäsvägens klassning som huvudled snarast borde upphöra.

Projekteringschefen på tekniska kontoret, Christer Lindberg, har hela tiden hänvisat till arbetet med att ta fram en trafiknätsanalys för hela Ludvika. Den förelades tekniska nämnden först vid det senaste sammanträdet.

Men den saknade konkreta förslag till lösning och enligt vad tidningen erfar finns inget större politiskt intresse för vägbulor eller andra påtagliga fartdämpare i Jägarnäsvägen. Representanter för såväl socialdemokratin som moderaterna förespråkar i stället fler poliskontroller.

- Visst brukar vi ha fartkontroller på Jägarnäsvägen, parerar Lövgren.

- Under året har vi åtminstone varit där vid tre tillfällen. Då kollade vi i stort sett alla bilar som kom rullande och sammanlagt tre bilister åkte dit för fortkörning.

Lövgren ifrågasätter inte att de boende i området upplever att fortkörning är ett problem.

- Jägarnäsvägen är lång och rak och vill man så kan man "stryka på" rätt bra. Men det återkommer även på många andra ställen. Till exempel Valhallavägen är definitivt mera fartsträcka än Jägarnäsvägen, fortsätter polisinspektören.

Klagomål om bilister som kör för fort uppges även komma från folk i Smedjebacken och Grängesberg.

- Jägarnäsvägen är inget undantag och vi kan inte bara prioritera den för hastighetskontroller, understryker Lövgren.

I sammanhanget påminner han om att endast fem av de lokala poliserna är utbildade för att hantera laserpistolen men att den kommer till användning när tillfälle uppstår.

- Lasern finns med i bilarna och när det inte är några akuta jobb händer det att de tar en stunds fartkontroll. Men trafikkontroller omfattar ju även annat. Nära nog varje dag rapporteras bilister för till exempel oskattade bilar, bilar med körförbud eller fel på belysningen. Alla poliser i yttre tjänst håller hela tiden på med den del som de är utbildade på, klargör Lövgren avslutningsvis.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons