Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inrikesflyget har haft sin storhetstid

Annons


Att som Harald Rosén i brist på argument använda lögnen som vapen för lättvunna poäng är naturligtvis ett bevis på frustration, men dessutom på avsaknad av insikt till lösningar för inrikesflyget.

Det kan väl inte vara obekant för generalsekreteraren att:

Godstrafik och persontrafik bedrivs på gemensamma järnvägar.

Trafikoperatörer och banhållare har olika roller och befogenheter sedan 1988.

Dalarnas största industrier (SSAB, Stora/Enso, Avesta Sheffield, Fundia med flera) skulle få upphöra med sin verksamhet utan fungerande järnvägstransporter.

Järnvägstrafiken i stora delar är avreglerad och konkurrensutsatt .

Affärsverket SJ har upphört och delats upp i olika bolag.

Inrikesresandet med flyg har de senaste tio åren drastiskt minskat och på sina håll utplånats i konkurrensen med buss och tåg. (Exempelvis Hudiksvall, Gävle/Sandviken, Söderhamn).

Jag vill påstå att inrikesflyget i det här landet har haft sin storhetstid. År 1990 hade Dala Airport 21 0000 resenärer. Om årets resandetrend håller i sig kommer antalet resenärer att stanna på 51 000 stycken.

I en krympande kommunal ekonomi så ser inte jag hur kommuninnevånarna i exempelvis Borlänge ska kunna rädda en "döende" marknad.

LEIF LINDSTRÖM

Mer läsning

Annons