Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen tidsgaranti hos SJ

Annons

I mitten av april i år blev Bengt Persson och sju andra resenärer frånåkta av Stockholmståget.

SJ hade satt in buss från norra Dalarna och ner till Borlänge, men chauffören hittade inte, minuterna tickade i väg och Stockholmståget åkte ifrån bussresenärerna.

Ingen SJ-personal var i tjänst eftersom det var helg och tågklareraren kunde inget göra för han var anställd av Banverket.

- Jag fick själv börja jaga information om hur vi skulle komma till Arlanda, berättar Bengt som efter flera mobilsamtal tillslut fick besked om att SJ skulle betala en taxi.

För dessa mobilsamtal är SJ nu beredd att betala 20 kronor till Bengt. Däremot anser man sig inte vara ansvarig för att de åtta resenärerna missade Stockholmståget och att en person även missade sitt flyg.

- Enligt SJ har man ingen tidsgaranti i resevillkoren och kan inte heller ansvara för signalfel eller banarbeten. Men jag tycker att det borde funnits en tågvärd med på bussen eller på plats i Borlänge som kunde informera. Nu fick vi ringa och krångla själva.

- 20 kronor täcker inte mina kostnader, men för att få mer pengar måste jag skicka in en specifikation. Det kostar 250 kronor att få en sådan i efterhand från Telia. Vem ska betala det?

"Vi är medvetna om att situationen varit besvärlig för dig och andra kunder, men vi hoppas att du vill resa med oss igen trots problemen vid detta tillfälle." avslutar SJ brevet till Bengt Persson.

Kommer du att fortsätta åka tåg?

- Nja, det är tveksamt. Om jag har en tid att passa tar jag nog bilen eller åker långfärdsbuss.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons