Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen överraskning i Borlänge

Annons

Man har vid Järnvägsstyrelsen väntat på vad utredningen skulle föreslå. Utgångs-tipset man hade var att en myndighet bildas men att lokaliseringfrågan hålls öppen. Så blev det också.

- Ja, det blev som vi trodde. Från vår sida ska vi nu analysera oss fram till hur utredaren argumenterat för att komma fram till sitt förslag. Vi misstänker att det förekommit en alltför stor

fokusering mot att antalet döda och skadade inom vägtrafiken är mycket högre än inom de andra transport-slagen och att ett alltför stort

fokus lagts på vägsidan, kommenterar Ulrik Bergman.

Vid Järnvägsstyrelsen har man arbetat fram alternativa lösningar. Det man sätter högst på listan är att två myndigheter skapas och att dessa lokaliseras till två städer. Det innebär att Vägtrafikinspektionen och Järnvägsstyrelsen slås samman och stannar kvar i Borlänge, medan sjöfartens och flygets inspektion blir kvar i Norrköping.

Då blir det inte fler myndigheter samtidigt som de bägge landbaserade transportområdena förenas. Nackdelarna är att det finns en risk för att fokus flyttas från järnväg till väg samt att målet om en enda transportmyndighet inte nås.

När det gäller lokaliseringsfrågan vill Järnvägs-styrelsen finnas kvar i Borlänge. Möjligheterna till det verkar inte ha försämrats.

- Då vi anar ett fokus mot vägsidan talar ju det för att myndigheten placeras i Borlänge då Vägverkets huvudkontor finns här. Samtidigt är det för tidigt att säga något om Borlänges chanser, säger Ulrik Bergman.

OLOF SCHÄÄF

Mer läsning

Annons