Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ingen olycksrisk" när tåget missade stoppet i Hedemora

Annons

- Det som hände efter att tåget missat att stanna i Hedemora var att man fick tillstånd av tågtrafikledningen att backa tillbaka.

- Efter det att tåget kommit tillbaka innanför stationsgränsen, en teknisk term för området innanför de signaler som finns vid stationens in- och utfart, gavs det mötande tåget tillstånd att rulla ner till Hedemora, säger Stig Brahn, chef för SJ-trafiken i Bergslagen.

Han berättar att tågen egentligen skulle ha mötts i Vikmanshyttan.

- Det fanns aldrig någon risk för kollision. Det går inte att köra ut två eldrivna tåg på samma spår utan att strömmen bryts. Så fungerar säkerhetssystemet.

Körde det södergående tåget fort i riktning mot det som backade?

- Det finns hastighetsbegränsningar som styrs av säkerhetssystemet. Om det hade varit så att det skulle genomförts ett möte i Hedemora hade högsta tillåtna hastighet varit 40 kilometer i timmen vid stationen.

- I det här fallet var det inget möte, då är det föraren som ska uppmärksamma uppehållet, vilket han alltså inte gjorde. Annars är det full fart, 140 kilometer i timmen, som gäller genom Hedemora, säger Stig Brahn.

- Den enda missen föraren gjorde var att inte stanna för resandeutbyte. Det har ingenting med säkerhet att göra och det fanns ingen risk för kollision.

- Jag förstår att frågetecknen finns, det är ju inte många minuter upp till Vikmanshyttan och därav kan det upplevas som att det här tåget var på rull mot Hedemora, men så var absolut inte fallet.

BÖRJE GUSTAFSON

Mer läsning

Annons