Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen ny servicebox vid Handelsbanken

Annons

Natten till den 2 januari förstördes Handelsbankens servicebox i Grängesberg vid en sprängning.

Nu står det klart att det inte kommer att sättas upp någon ny box där.

- Det handlar om ganska stora kostnader, ett sexsiffrigt belopp, för att installera en ny servicebox. Eftersom det inte är så många kunder det handlar om, har vi i stället gjort en överenskommelse med dem om att lämna sina insättningar till oss över disk under kontorstid, berättar Eva Ludvigsson, kontorschef på Handelsbanken i Grängesberg.

Då serviceboxen fanns kvar kunde kunderna, företag och butiker, lämna sina kassor från klockan sex på morgonen fram till midnatt.

Innebär inte det här med att lämna insättningarna under kontorstid en försämring för kunderna?

- Vi tror att det ändå ska fungera bra, att de kan komma till oss vid lunchtid eller så. Sedan är det ju på det viset att allt mer av betalning sker med kort, vilket gör att mängden kontanter i omlopp blir allt mindre.

Det blir inte så att kunderna nu åker till en servicebox i Ludvika kvällstid i stället för att komma till er dagtid?

- Nej, knappast. Vi har pratat med alla våra kunder som använde serviceboxen här och det verkar som om de kommer att komma in till oss under kontorstid, säger Eva Ludvigsson.

När ni fick bankomaten söndersprängd i oktober ersattes den med en ny. Var behovet av en sådan större än vad det är för en ny servicebox?

- Ja, så är det. En bankomat konstaterades det snabbt att vi inte kan vara utan.

HENRIK SCHMIDT

Mer läsning

Annons