Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ingen fara åka tåg på Bergslagsbanan"

Annons

Frågan om eventuella sprickbildningar i det helsvetsade spåret aktualiserades av trafiksäkerhetshandläggaren Lars Westén efter det att en urspårad lokomotor hade bogserats från Ludvika till Håksberg på tisdagen. Detta har givit upphov till funderingar om man vågar sätta sig på ett Reginatåg och susa iväg om rälsen är skadad.

Westén med flera inspekterade den aktuella sträckan till fots en stund efter det att ekipaget hade stoppats strax norr om Håksberg. Det finns tecken som tyder på att rälsen har fått utstå hårda stötar på flera ställen.

- De såg inga synliga sprickor men det fanns inslagsmärken på svetsskarvarna. Sådana här okulära besiktningar måste göras varje gång vi befarar att banan har skadats, säger banområdeschefen.

För att bringa ordentlig klarhet i misstanken om sprickbildningar kommer Banverket att genomföra en serie röntgenkontroller. Om sprickor uppdagas kommer dessa att åtgärdas med tillgänglig utrustning och bästa bantekniska kompetens.

- Det måste göras före vintern. Om det blir riktigt kallt kan det resultera i att rälsen dras isär och vi får oönskade skarvar. Men det är det enda som kan inträffa, säger Olsson som betonar att förhållandet inte på något sätt utgör ett hot mot säkerheten.

- Skulle rälsen brista får vi direkt en signalindikation om det. Vi har nämligen full koll på Bergslagsbanan och vet vilka krafter som finns i banan och bankroppen. Alla spänningar är uppmätta och dokumenterade, slutar Olsson.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons