Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen ersättning till Teliakunder

Annons

Telia Soneras kunder i Sverige kan _ till skillnad från bolagets kunder i Finland _ inte räkna med någon ekonomisk kompensation efter påskhelgens problem med mejltrafiken.

För att en kund i Sverige ska kunna begära ersättning krävs ett avbrott i telekommunikationstrafiken i fem dygn. Motsvarande tid för en kund i Finland är 24 timmar. Telia Sonera utreder nu om kunderna i Finland ska få rätt till ersättning. Presschefen Jan Sjöberg anser inte att företagets regler är orättvisa.

Problemen med mejltrafiken uppstod på långfredagen och först två dygn senare _ på påskdagen _ kunde Telia Soneras kunder åter skicka och ta emot e-post.

Alla mejl som legat i kö sedan problemen startade på fredagen har sänts till mottagarna. Men det kan förekomma fortsatta störningar i samband med efterarbetet till in på annandagen, enligt Jan Sjöberg.

Enligt Sjöberg ska företaget noggrant utreda vad som kan göras för att liknande problem ska inträffa igen.

Telia Sonera har sammanlagt cirka 1,4 miljoner bredbandskunder i Sverige och Finland. I Finland drabbades omkring 200|000 kunder av mejlproblem på långfredagen, enligt Finska Notisbyrån. I Sverige troligtvis ännu fler.

TT

Mer läsning

Annons