Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga dödsolyckor sedan vajerräcke kom på plats

Annons

Vägsträckan har tidigare varit hårt olycksdrabbad med många dödsolyckor och andra olyckor med personskador. Många av dödsolyckorna och olyckorna med svårt skadade var mötesolyckor.

Vägverket bestämde sig därför att sätta upp ett mitträcke, av typen vajerräcke, för att förhindra fler mötesolyckor.

Mitträcket sattes upp i två etapper. Den första avsåg sträckan Säter-Solvarbo och blev färdig i oktober 2001. Den andra, sträckan Solvarbo-Romme, blev klar i oktober året därpå.

Vägverkets statistik visar att det på sträckan Säter-Solvarbo inträffade sex polisrapporterade olyckor under perioden oktober 1996 till oktober 2001. I olyckorna dödades en person, en blev svårt skadad och åtta lindrigt skadade.

Efter det att mitträcket kom på plats och fram till dagens datum har det på samma sträcka inträffat fem polisrapporterade olyckor med en svårt skadad och fyra lindrigt skadade.

På sträckan Solvarbo-Romme inträffade 14 polisrapporterade trafikolyckor under perioden oktober 1997 till oktober 2002. Två skadades svårt vid olyckorna medan 14 blev lindrigt skadade.

På samma sträcka har det efter mitträckets uppsättande hittills inträffat en olycka med två svårt skadade.

Även riksväg 70 söderut på sträckan Säter-Avesta kommer att få mötesfri väg med hjälp av mitträcke. Det arbetet kommer dock inte att påbörjas förrän tidigast 2006.

Däremot startar i år arbetet med att sätta upp mitträcke på riksväg 50 mellan Borlänge och Ludvika.

Färsk statistik från Vägverket visar också att färre dödades i trafiken under hösten och vintern 2002-2003 jämfört med samma period 2001-2002. Fler vägar med mitträcken och kameraövervakning är några av de tänkbara orsakerna enligt Vägverket.

BIRGITTA WIBERG

Mer läsning

Annons