Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ikea styr mot det romantiska

Annons

Det är en kataloglös tid i sommarhetsen på Ikea i Valbo. I väntan på måndagens första dag med 2005-årskatalog får kunderna hålla till godo med att några av nyheterna redan finns uppställda i utställningsrummen. Till förtret för många tillhör inte alla hushåll i Dalarna den skara som företaget skickar katalogen till, bara på de större orterna kan katalogen väntas under de kommande två veckorna.

Det finns inget som lämnas åt slumpen när världens största trycksak ska göras. Kunderna ska styra och det görs stora marknadsundersökningar. Det kanske inte är så konstigt när utbudet ska passa för den globala marknaden i de 33 länder där katalogen ges ut. Temat för årets katalog är det kompletta sovrummet, där möbler, textilier och skåp ska bilda en helhet. Och sovrummet är inte bara en sovplats.

- Undersökningar visar att 19 procent av svenskarna använder sovrummet till någon form av arbete, säger möbelchefen Peter Jutterström som svar på frågan om varför årets tema handlar om sovrum.

Det ska gå att hitta en matchande uppsättning möbler, lampor och till och med förvaringskartonger där mönstret är detsamma. Frågan är om kunderna väljer att göra ett hem som helt och hållet går i samma stil.

- För mig kändes det konstigt att ha matchande handdukar och sängkläder, men i Amerika är det vanligt, säger Hillevi Björn som arbetar med design av möbelutställningen på varuhuset.

Men finns det verkligen någon som går in på varuhuset och köper allt som finns på en katalogbild?

- Visst finns det några som köper allt i en utställning, till och med tapeterna även om vi inte säljer dem själva, säger Hillevi Björn.

Mycket av det kommande årets nyheter handlar om en romantisk stil, som Hillevi Björn beskriver som svenskt 1700-tal, blandat med anglosaxiska element. Ungefär som att blanda Carl Larsson-miljöer med ett amerikanskt strandhus. Nu finns det i och för sig många olika riktningar i det romantiska, från vitt till murrigt och betsat, och det är mycket rotting och svartmålat järn. Borta är trenden att allt ska se modernt ut, även om den moderna stilen också finns kvar.

- Traditionellt har Ikea styrt mot det strikt moderna. Den nya stilen är ett brott mot detta, säger Hillevi Björn.

- Jag tycker att vi lyssnat på våra kunder, tidigare tvingade vi på dem mycket.

Hon är säker på att den senaste Ikeatrenden kommer att gå hem hos de lokala kunderna.

- Gävle och Sundsvall är de varuhus som procentuellt sett säljer bäst i Sverige. Vi har redan nu sett att de rum vi gjort med romantiska möbler lockar besökare från Dalarna.

Så till frågan om när Dalarna får sitt eget Ikea. Ett Ikea på hemmaplan står säkerligen högt upp på många heminredares önskelista.

Men tyvärr.

- Det finns ingenting planerat för Dalarna, säger man på huvudkontoret i Älmhult.

CARL-MAGNUS FAGERHOLM

Mer läsning

Annons