Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I går gjöts ny tågbro

Annons

Under sommaren har Vägverket produktions åtta man anlagt formarna till den tågbro, som ska skjutas in under järnvägen i mitten av september.

I går kunde formarna fyllas med 185 kubikmeter betong.

- Trots en djävulsk armering har vi hållit alla tidsramar under sommaren. Inga stora övertider att tala om. Men det beror på att jag har mycket duktiga gubbar, säger Bengt Halvarsson.

Innan bron kan skjutas på plats ska betongen "brinna samman" till rätt hållfasthet. Ingjutna mätinstrument ger svar på när gjutformarna kan rivas.

- Allt beror på vädret. Men jag skulle tro att vi, redan på måndag, kan börja riva de stödjande mallarna. De bärande formarna får troligtvis vara kvar i cirka två veckor, säger han.

Helgen den 18 och 19 september stänger Banverket och SJ av all tågtrafik. Då ska bron med hjälp av hydraulik skjutas på plats.

- Bron ska skjutas, totalt 18 meter, in under järnvägen. Inför den lanseringen ska vi också gräva ur banvallen. Vi har 48 timmar på oss. Om vi inte hinner får vi betala böter till Banverket. Men det ska nog gå bra. Vi har gjort sådana här jobb tidigare med samma manskap, säger Bengt Halvarsson.

Redan den 17 september sker preliminärt slutbesiktningen för riksvägsdelen i projektet.

-Man kan säga att vi har anläggning av gräsytor, asfalteringar och planteringar kvar att göra. På fredag inleder vi asfalteringen, som fortsätter under nästa vecka. Det har gått bra. Tiden har varit knapp. Vi har i snitt jobbat övertid fem timmar per vecka för att hinna med det vi ska, säger NCC platschef Gunnar Sundberg.

MATS LAGGAR

Mer läsning

Annons