Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I Frankrike får sjuåringar betyg

Annons

Vid tre års ålder börjar skolan. Vid sju får de sina första betyg, både siffror från ett till tio och bokstäver från A-D (E). Redan då är betygen väldigt detaljerade; i Nicolas första betyg i franska blev han bedömd i att uttrycka sig muntligt, skriftligt, rättstavning, grammatik, högläsning, läsningsövningar, texta och att lära sig utantill.

I primärskolan går man normalt från sju till tolv års ålder. Man kan även gå om ett år om man blir underkänd i något av de stora proven i slutet av varje år, som täcker hela det gånga årets undervisning. Nicolas gick dock i primärskolan i endast fyra år, då han hoppade över en klass. På högstadiet utökas betyget till 20 steg.

Vad tycker du om betygssystemet i Frankrike, kontra det i Sverige?

- Det verkar bättre att få sina första betyg när man är 14 år. Betyg när man är 7 år skapar konkurrens, och de som inte är så duktiga blir frustrerade. Inga betyg alls skulle vara drömmen, säger Nicolas.

Hur skulle du vilja förbättra skolan?

- Undervisningen är inte effektiv när man har lektioner till fem, sex på eftermiddagen, det är uppenbart! Det borde vara mer debatter och eleverna mer aktiva på lektionerna. Vi sitter bara och lyssnar på läraren 8 timmar om dagen. På vissa lektioner får vi lära oss att argumentera från olika sidor, skapa vår egen åsikt, reflektera och tänka kritiskt.

Vad för slags elevinflytande har ni?

- Från högstadiet väljer vi varje år två elever som representerar klassen. De kan ta upp problem med exempelvis lärare eller scheman med rektorn, men de har inte så mycket makt. Om en elev är mobbad, är klassrepresentanterna skyldiga att rapportera det. Mobbning är vanligare på högstadiet, men det är inget stort problem i Frankrike. Varje termin samlas ett råd bestående av representanterna och lärarna, där representanterna kan ta upp klagomål och förklaringar att ta hänsyn till i det kommande betyget. Det är alltid läraren som bestämmer strukturen av undervisningen och redovisningsform, vi kan alltså inte välja om vi ska ha prov eller uppsats eller självständigt arbete inom ett område.

KRISTINA BENGTH

Mer läsning

Annons