Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hyresgästerna hårdgranskas

Annons

Hyresgästföreningen har undersökt registreringen av personuppgifter hos svenska bostadsföretag. Svaren visar att registreringen är omfattande.

Nästan alla hyresvärdar kontrollerar blivande hyresgäster till exempel genom kreditupplysning, betalningsanmärkningar och referenser.

Bara vart tredje bostadsföretag kan garantera att det inte finns sparad information som hyresgästen inte känner till.

Många saknar dessutom kunskap om vad som gäller vid registrering enligt personuppgiftslagen.

Dalarnas allmännyttiga bostadsbolag har svarat på enkäten men redan i våras gick lokala hyresgästföreningen ut med en förfrågan. Marie Hammerin-Söderström, jurist på hyresjuridiska enheten på Hyresgästföreningen, har tittat på uppgifterna:

- Jag tycker att de verkar sköta sig bra. Naturligtvis måste hyresvärden ha möjlighet att kontrollera personer som flyttar in. Men det måste ske i enlighet med personuppgiftslagen, säger hon.

Hyresgästföreningen skulle gärna se att registrerade uppgifter om till exempel störningar togs bort när hyresgästen flyttade. Ludvikahem är ett bolag som låter sådana uppgifter ligga kvar i tre år:

- Personen måste visa på ett störningsfritt boende och får komma tillbaka till oss efter tre år, säger Bo Johansson, förvaltningschef på Ludvikahem.

Marie Hammerin-Söderström är medveten om att det kan finnas register vid sidan av och att enkäten inte visar hur pass vanligt det är.

- Men jag tror att det kommer fram om man inte följer lagstiftningen. Precis som det gjorde i Malmö, säger hon.

Hon tycker att hyresgäster som är oroliga ska vända sig till sin hyresvärd.

- Begär ut uppgifterna. Det har du rätt till, säger hon.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons