Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hurra för nya elspår

Annons

Fyra saxklipp, tre signaler från loket, bomarnas klämtande klockor, fanfar av Leksands musikkår och klappande händer. Sedan var det dags för lokförare Per Johansson att köra junfruturen på Insjöns numera elektrifierade industrispår.

- Elektrifieringen av den här banbiten var ett "man borde..." projekt. När länsstyrelsen gav oss en knuff och tipsade om EU-bidrag blev det äntligen av. Sådana knuffar är vi inte vana vid, sade en mycket nöjd Roland Olsson från Banverket som även prisade samarbete mellan kommunen och företagen i Leksand och Insjön.

Insjöföretagarnas ordförande Pär Andersson berättade om järnvägens historia i Insjön.

- För 120 år sedan, den 14 november, invigde kung Oscar II spårdragningen för första gången. Då var det båt som gällde om man ville komma till Leksand.

Mycket har hänt sedan dess. Nya järnvägsdragningen genom Insjön gjorde att industrispåret hamnade i skymundan tills för två år sedan. Då byggdes containerterminalen och Bergkvist-Insjön, Tomokuhus och Clas Ohlson skickar sedan dess 250 000 ton gods från terminalen varje år.

Elektrifieringen innebär att de två tåg som dagligen rullar från terminalen kan öka sin last med 300 ton/tåg till 1 400 ton/tåg.

- Det kan säkert bli fler tåg i framtiden. Jag tror att många företag i området är intresserade. Jag själv tycker det hela är mycket intressant eftersom man slipper så många omlastningar som kan skada varorna, sade Leksandsbröds vd Rune Joon.

- Det allra bästa i dag var att få ärtsoppa och korv och musikunderhållning här vid spåret. Blåsorkestern får gärna vara här varje dag, sade Per Johansson innan det bar iväg med elektrisk fart.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons