Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Hur länge håller ett par glasögon för 400 kronor?"

Annons

Kompletta glasögon för under 400 kronor är dock svårt för optikern att slå.

- Men här måste man fråga sig vilken kvalitet det kan vara på glasögon för ett par hundralappar. De är naturligtvis gjorda av billigast tänkbara material. Hur länge håller de? Och hur får man hjälp när man det uppstår bekymmer? säger Conny Lagnelius.

Han framhåller att god kvalitet och märkesnamn gör sitt till på glasögonpriset. Varje optiker måste också ha en uppsättning maskiner för att kunna ge sina kunder service.

Näthandlarna vinner på stordrift och få modeller.

Att köpa glasögon på internet är en ganska ny företeelse i Sverige. Långt fler kunder är det som beställer sina linser på postorder eller via nätet. Kanske har man bara kontakt med en optiker vid en första synundersökning.

- Risken är att folk inte kontrollerar sina ögon som de ska. En infektion kan betyda långvarig behandling och i allra värsta fall synskador, säger Conny Lagnelius.

Optikerna brukar rekommendera minst en ögonkontroll om året för linsanvändare. Då finns chansen att upptäcka skador i tid och få hjälp.

Enligt Conny Lagnelius är det en missuppfattning att det skulle vara så otroligt mycket billigare att skicka efter sina linser från någon internetsajt.

Han tar månadslinsen Frequency 55 Aspheric som exempel. Ett halvårs förbrukning kostar totalt 617 kronor på en sajt.

- Samma askar säljer vi för 500 kronor, säger Conny Lagnelius. Ett paket där även linsvätskor och undersökning ingår kostar 850 kronor.

Den som beställer på nätet måste ha sina synvärden till hands. Optikern måste då lämna ut resultatet av synundersökningen.

- Det är klart kunden får ut det, även om det kanske inte känns så roligt. Men än så länge är det ingen större efterfrågan, säger Conny Lagnelius.

Frågan är hur optikerna ska hantera det här, om det blir vanligare att köpa glasögon via nätet. Idag utgör kostnaden för synundersökningen bara några procent av totalpriset för att par märkesglasögon.

- Börjar allt fler kunder köpa sina glasögon någon annanstans, måste vi ta mycket bättre betalt för vår specialkunskap, säger Conny Lagnelius.

Postorder- och internethandeln med synprodukter har ökat från en till tio procent på ett par år.

- Klart man känner en viss oro. Fortsätter den ökningstakten blir det svårt för oss.

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons