Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hopp om goda tider

Annons

Att sälja företag påminner ganska mycket om att sälja bostäder. Mäklarna letar upp intressanta objekt eller kontaktas av säljarna. Mäklarna annonserar för att hitta köpare och får sedan provision på de sålda objekten.

Om drömmen för en fastighetsmäklare är en väl underhållen sekelskiftesvilla i ett lugnt stadskvarter, så ser drömobjektet för en företagsmäklare ut på följande sätt, enligt Björn Risby och Benny Wedberg hos konkurrenten Länia företagsförmedling:

3 Bolaget ska ha egna produkter.

3 Företaget ska verka på en expansiv marknad. "Den som tillverkar svartvita tv-apparater har ingen lysande framtid".

3 Det ska finnas en historik av uthållig lönsamhet.

3 Bolaget ska ha bra rutiner och vara i bra skick så att en annan person kan ta över.

Det sistnämnda är inte minst viktigt. Risby tar ett exempel.

- Om en företagare säger "Det här har jag byggt med mina egna händer. Jag kan allt". Så betyder det egentligen. "När jag går hem stannar allt", säger Björn Risby.

Det är naturligtvis inget bra utgångsläge vid en försäljning. Därför gäller det att bolagets anställda själva kan driva företaget så att någon annan kan komma in.

Benny Wedberg ger exempel på ett annat vanligt misstag: Företagaren trappar av när han eller hon börjar tänka på att sälja sitt bolag.

- Man tar inte hem så mycket grejer, "jag ska sälja i alla fall". Vad som händer då är att omsättningen minskar, det blir svårare för näste att ta över och att sälja, säger Benny Wedberg.

För en säljare är det bästa att sälja bolaget när det står på topp eller är på väg upp.

En skillnad mellan husförsäljning och bolagsförsäljning är att det är mer hemlighetsmakeri när företag ska byta ägare. Det kan vara en katastrof om det kommer ut att ett halvstort eller stort bolag ska bjudas ut. Konkurrenterna kan få reda på affärshemligheter och utnyttja det.

Därför är det mycket sekretess i branschen. Konkurrenter är ofta intresserade att ta över ett bolag i branschen för att öka marknadsandelarna och ta sig in på angränsande marknader.

Men företagshandel är inte bara om pengar och "business" - det är psykologi också.

När Björn Risby ibland föreslår att en konkurrent ska få ett erbjudande om att köpa företaget kan säljaren säga:

- Ska jag sälja till Perssons? Aldrig i livet.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons