Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon vet varför tjejer ogillar fysik

Annons

Hon hävdar att fysik i skolan inte passar tjejer och naturvänner.

I går var Margareta rejält nervös. I dag grillas hon under två timmar av en tuff utfrågare.

Margareta Svennbeck disputerar i Uppsala på sin avhandling om fysik i skolan. Klarar hon opponentens granskning i dag så har hon fixat doktorshatten. Margareta har tidigare bott och jobbat i Falun, men nu är det Uppsala som gäller, även om hon har släkt kvar i Dalarna.

Hon är lärare i matte och fysik, men länge har Margareta Svennbeck varvat forskning med undervisning.

Hennes avhandling bygger på en analys av sex fysikböcker från slutet av 1990-talet. Bara en av dem håller måttet med hennes sätt att se.

- Fysikundervisningen håller sig ofta på en för akademisk nivå. Många elever skulle bli mer intresserade om man i högre utsträckning anknöt till vardagen. Vad ska man ha kunskapen till? Det undrar många, särskilt flickor, säger Margareta.

Hon tycker att fysikundervisningen borde knytas mer till etik och aktuella samhällsfrågor.

- Etiska sammanhang betyder mer för flickor än för pojkar, eftersom tjejer ofta är mer samhällsengagerade. Fysikundervisningen bygger på att naturen enbart ses som en resurs för människan. Det strider mot skolans värdegrund, omsorgen bör ske för naturens egen skull.

Att själv skriva ett lärobok i fysik finns inte med i framtidsplanerna.

- Nej, det kräver alltför mycket. Men jag skulle gärna föra samtal med författare, säger Margareta Svennbeck.

RAGNA FAHLANDER

Mer läsning

Annons