Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon ska få EU på sitt spår

Annons

Det händer väldigt mycket inom järnvägsområdet i EU. Målet på sikt är att bygga bort sådant som hindrar tåg från att åka mellan de olika medlemsländerna.

I dag har nämligen medlemsländerna olika spårvidder, olika strömstyrkor i kontaktledningarna och olika signalsystem.

- Till exempel kan inte svenska lok köra över Öresundsbron. Och i Danmark är det högertrafik på järnvägen, och i Sverige vänstertrafik. Sådant som byggdes in i Europas järnvägsnät på 1800-talet ska EU nu försöka att bygga bort, berättar Tillander.

Hur fick du jobbet i Bryssel?

- I mars var jag i Bryssel för att bevaka en järnvägskonferens för Rallarens räkning och som pressansvarig för Banverket. I samband med den konferensen berättade Susanne Kuschel att hon skulle vara barnledig, och undrade om jag var intresserad av ett vikariat på organisationen EIM.

Vad ska du göra där?

- Bland annat ska jag skriva nyhetsbrev till medlemmarna, som är elva eurpeiska länders motsvarigheter till Banverket.

- Det handlar mycket om mediakontakter, pressinformation, och information på hemsidan. Men framförallt handlar det om lobby mot EU-kommissionen och Europaparlamentet, att få EU-politiker att lyssna på oss och att få upp järnvägsfrågorna på agendan.

- Men min känsla är att järnvägsfrågor är ganska stora inom EU just nu.

Vad är det mest spännande som händer inom järnvägsområdet annars?

- Den otroligt stora satsning som regeringen gjort på järnvägen. De kommande tolv åren satsas 107,7 miljarder kronor på järnvägen.

Hur är Bo Bylund som generaldirektör?

- Han är bra för Banverket, tror jag. Han vet vad han vill med järnvägen. Efter att ha följt honom i jobbet som pressansvarig upplever jag också att han lyssnar på argument och tar till sig andras åsikter.

Hur tillbringar du semestern?

- Just nu i en sommarstuga på Västkusten.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons