Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon fick rätt - till sist

Annons

Det var i november förra året som Ki Jacobsdotter Jakobsson blev bestulen på sin plånbok och därmed bankkortet och de 4 100 kronor som fanns på kontot.

- Det måste varit en mycket skicklig ficktjuv. Förmodligen stötte jag ihop med någon på gatan och som god svensk sa jag väl ursäkta och gick vidare - men jag vet ärligt talat inte hur det gick till.

Hon hade tagit ut pengar vid en av minutenautomaterna på Holmgatan för att kunna betala ett par skor som hon varit och tittat på. Efter att hon tagit ut pengarna stoppade hon ner plånboken i väskan och stängde den. När hon sedan skulle betala skona upptäcker hon att plånboken var borta.

- Min första tanke var inte att jag blivit bestulen, utan att jag tappat den, säger hon.

Hon gick tillbaka till automaten men hittade inte plånboken, därefter polisanmälde hon händelsen och spärrade kortet.

Några dagar senare besökte hon Föreningssparbanken för att ta ut pengarna hon hade på kontot, men då fanns det inga kvar. Det visade sig att fyra minuter efter att hon tagit ut pengar ur automaten hade någon annan tömt hennes konto.

Det var först då det gick upp för henne att hon har blivit bestulen och det var då som korrespondensen med banken och dess jurister tog vid.

- Det var väl en tre-fyra turer, där jag yrkade på att jag blivit bestulen och där banken slutligen hävdade att jag varit grovt oaktsam om kortet och därför inte hade rätt att få tillbaka mina pengar.

- Då kändes det som om jag blivit bestulen från två håll, säger hon.

Bankens bedömning var att Ki Jacobsdotter Jakobssons historia var märklig eftersom hon först trott att hon tappat sin plånbok samtidigt som hon var säker på att hon stoppat ner den i väska, och att hon inte kunde uppge någon rimlig förklaring till hur hon blivit av med plånboken. De ifrågasatte också hennes uppgift om att koden inte fanns nedtecknad i plånboken.

Ki Jacobsdotter Jakobsson kontaktade då konsumentrådgivaren som plockade fram några prejudicerande fall åt henne från Allmänna reklamationsnämnden.

- Efter att ha läst dem kom jag fram till att det var idé att anmäla det.

Så gjorde hon också och i mitten av juni kom Allmänna reklamationsnämndens beslut. Hon har inte varit grovt oaktsam och därför rekommenderar nämnden Föreningssparbanken att betala henne de 4 100 kronorna.

- Det var skönt att känna att det går att få rätt om man har rätt, säger hon.

ANN-SOFIE MASTH

Mer läsning

Annons