Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höjd status - för cyklar

Annons

Genom att öka andelen cykeltrafik och samtidigt göra den säkrare ger man barn och andra grupper utan bil en ökad rörelsefrihet, anser Vägverket, som också ser det som en miljösatsning.

- Vi vill gynna de som cyklar i dag och även värva nya cyklister. Vi vill höja statusen, att människor ska se cykling som ett fullvärdigt transportmedel, säger Roger Johansson, stf trafiksäkerhetsdirektör vid Vägverket.

Då måste Vägverkets och kommunernas cykelvägar bli fler, säkrare och mer attraktiva.

- Vi och kommunerna satsar redan nu ganska mycket pengar på cykelvägar. Men vi vill satsa ännu mer pengar. Och det lutar åt att det blir så, eftersom regeringen också vill öka cykelåkandet, säger Roger Johansson.

En majoritet av de cyklister som dör eller skadadas allvarligt blir påkörda av bilar.

- Därför gäller det att separera cyklisterna från bilarna, att bygga separata cykelvägar.

Effektivaste sättet att minska skadorna när cyklisterna kör omkull är att hjälmen måste på.

Dessutom gäller det att göra cyklarna säkrare.

- Cykelbranschen har tagit fram ett frivilligt system för säkerhetsprovning och certifiering av cyklar, ett första steg mot bilbranschens krocktester.

- Vi hoppas kunna undvika fler singelolyckor som beror på tekniska brister, exempelvis att framgaffeln helt plötsligt går av, säger Johansson.

Vägverket diskuterar en avsiktsförklaring med Svenska cykelsällskapet, Cykelfrämjandet, kommunförbundet och Cykelbranschrådet för att nå målet:

Fler ska cykla - och man ska göra det säkrare.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons