Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högtflygande planer

Annons

-Jag håller inte för otroligt att det inom så nära framtid som 5-8 år kan bli aktuellt med charterflyg till Mobergskölen. Om utvecklingen ska fortsätta för de nordiska vintersportorterna så räcker inte den svensk-norska marknaden. Då måste man se mot norra delarna av Europakontinenten och England och då blir flyget ett högst intressant alternativ. Mobergskölen ligger strategiskt till för både Sälen och Trysil, säger Lars Backlund, turistentreprenör i Sälen och ordförande i Sälenfjällens flygklubb.

Strategiskt läge, ja. Till de närmaste Sälenanläggningarna är det nästan gångavstånd och till Norges största skidanläggning Trysil - som dessutom numera ägs av Sälenföretaget Skistar - är det bara ett par-tre mils transferavstånd. I det här området finns i dag cirka 100000 turistbäddar och utbyggnaden ser ut att bara fortsätta.

Men till charterflyg på Mobergskölen är det förstås en bra bit kvar. Den i höst påbörjade utbyggnaden är inte tillräcklig.

-Den här utbyggnaden genomförs i första hand för att öka förutsättningarna för det kommersiella flyget och näringens behov, företagsflyg och taxiflyg. Det ger möjligheten att snabbt transportera maskindelar åt skidanläggningarna och att nyckelpersoner, både inom turistföretagen och bland områdets gäster, snabbt ska kunna ta sig till och från möten som hålls på andra håll, säger Backlund.

Femmiljonerssatsningen möjliggörs genom att näringen, i huvudsak Skistar, har lånat ut fem miljoner kronor till flygklubben.

Pengarna räcker till att förlänga landningsbanan från 750 till 1300 meter och bredda den från 15 till 30 meter, hela banlängden asfalteras till 23 meters bredd. Dessutom görs en satsning på banljus för att möjliggöra start och landning i mörker. Utbyggnaden innebär att man kan starta och landa med tvåmotoriga plan som tar upp till 15 personer. Asfalterat och klart ska fältet bli nästa år.

-De preliminära mätningar som gjorts vid Mobergskölen visar att det är bra inflygningsmöjligheter och att det skulle vara möjligt att förlänga fältet ytterligare så att det går att starta och landa med större passagerarplan. Jag tror på en sådan utveckling, säger Lars Backlund som i 35 år varit med och drivit utvecklingen i Sälenfjällen.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons