Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högre böter ger inte säkrare trafik

Annons

Regeringen har nyligen föreslagit fördubblade böter vid trafikförseelser, däribland hastighetsöverträdelse. Än en gång ska bilisterna vara statens mjölkko.

Förslaget som välkomnades av Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall, som i likhet med andra företrädare för staten lever gott av skatte-, avgifts- och bötesintäkter.

Dessa av staten högavlönade människor verkar helt ha tappat begrepp om pengars värde för människor med normal inkomst. En liten slant för dessa är en stor slant för alla arbetare, företagare och pensionärer som gemensamt möjliggör deras höga löner.

Hastighetsgränser ska givetvis respekteras, även när de är felaktiga. Men straffet är alldeles för högt i jämförelse med andra lagbrott. Det är bara ekonomi det handlar om. Det ger bättre inkomster att jaga fortkörare än någon annan polisiär verksamhet.

Bilister har vanligen inkomst eller andra tillgångar, exempelvis bilen som kronofogden kan mäta ut. En underskriven fortkörningsbot är dessutom laga kraftvunnen = låga administrativa kostnader.

Utredande, rättsprocess, advokatkostnader medför enorma utgifter. Ofta nedlagt på kåkfarare utan tillgångar - minus för staten rätt igenom. Det är mer lukrativt att jaga bilister.

Hastighetsövervakningen bör också ifrågasättas. Polisen placerar sig strategiskt där fartgränsen är låg i förhållande till vägens kondition Vidare smyger polisen med laserpistol samt åker civil bil. Allt för största möjliga bötesintäkter. Hade trafiksäkerheten haft någon betydelse skulle givetvis målade bilar användas.

Nu kommer nya fartövervakningskameror att placeras ut på i stort sett alla vägar, även dessa är nog mer för att dryga ut statskassan än att främja trafiksäkerhet.

I Norge har de höga fortkörningsböter. Norska polismän har reagerat kraftigt. De finner det obehagligt att skriva ut dessa böter, som givetvis har förödande effekter för människors ekonomi, för ett litet misstag.

Även i Norge finns naturligtvis statligt högavlönade som försvarar bötesnivån.

Med dagens tysta och komfortabla bilar är det ett lätt misstag att köra aningen fort. Vi har dessutom bra däck och vägarna är bredare.

Sänkta böter, översyn av hastighetsbegränsningar samt sluta smygjakten vore att föredra om man har trafiksäkerhet som mål. Om dessa bötesbelopp införs måste de relatera till bättre vägar och en säkrare miljö.

Vägverket har satt upp ett orealistiskt mål: Nollvisionen, som är en mängd paniklösningar som ej främjar trafiken utan bara tar hänsyn till olycksstatistik.

Alla som kör mycket bil vet att en olycka kommer när man minst anar det, och för de mesta på grund av att något händer som tar uppmärksamheten från det vi gör. Det är orimligt att tro att det går att bygga bort.

Jag tror att det är dags att sätta lite press på våra statliga verk som beslutar om alla dessa tokigheter.

Inom flyget har man en skadegrupp som utreder alla händelser, både i luften och på marken, där har man en olycksstatistik som är mycket bättre än den i trafiken, kanske för att man även tar de lindriga olyckorna i beaktning före nya beslut.

Det är dags att vi får in en kunskap från människor som ej har utbildat sig i ämnet, utan har kunskaper tagna ur det verkliga livet, detta har visat sig vara väldigt bra i andra sammanhang .

Insändare :

Lars Söderström

Norra gyllegatan 18

784 35 Borlänger

070-6401770

LARS SÖDERSTRÖM SKATTEBETALARE

Mer läsning

Annons