Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högre bot stoppar inte fartsyndare

Annons

Böterna för trafikbrott dubblerades i höstas. Men varken fortkörarna eller dödsolyckorna tycks ha blivit färre.

Det var den 1 oktober som de nya kraftigt höjda böterna började gälla. Tanken var att det skulle svida så i plånboken att fortkörarna skulle lätta på gasen.

Inget tyder på att så har skett.

En jämförelse mellan farthållningen i mitten av september och mitten av oktober visade att hastigheten minskade med två kilometer i timmen. Men minskningen hänförs till nyhetens behag, och nu tycks bilförarna köra lika fort som tidigare.

Men antalet dödsolyckor har inte minskat.

Tvärtom omkom fler personer i trafiken under första kvartalet i år än under motsvarande tid förra året, 85 jämfört med 76.

Även resultaten från den så kallade hastighetsveckan, 23_29 april, antyder att det går för fort på vägarna.

11|076 fortkörare rapporterades, en 43-procentig ökning jämfört med förra årets hastighetsvecka. Den kraftiga ökningen kan till stor del emellertid hänföras till att fartkameror var i gång i betydligt större utsträckning i år.

En annan faktor som dock kan tillskrivas nyhetens behag var att antalet utfärdade böteslappar till fortkörare minskade kraftigt veckorna efter den 1 oktober, för att sedan raka i höjden igen.

TT: Kan man säga att böteshöjningen har varit verkningslös?

TT: Hur ska man då få folk att hålla hastighetsgränserna?

Hans-Åke Cedersund kan också tänka sig ett prickningssystem av dansk modell i kombination med de höga böterna.

TT

Mer läsning

Annons