Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höga planer i år igen

Annons

- Det var många som frågade om vi tordes satsa igen efter den otroliga succén år 2000, säger Kjell Dalsheim som ansvarar för programmet.

Då lyckades klubben med det i det närmaste omöjliga. Två dagars intensiv show som toppades med Royal Airforce-gruppen Red Arrows från England, en grupp som kan välja och vraka bland erbjudanden från hela världen.

20 000 personer besökte Flygfesten och lovorden haglade över arrangörerna med betyg som; "den bästa flyguppvisning som någonsin skådats".

- Årets program håller minst lika hög klass även om det är en större tyngdpunkt på propellerdrivna maskiner, säger Kjell Dalsheim.

Anledningen är till viss del det oroliga läge som världen befunnit sig i med krig i både Afghanistan och Irak.

- Jag har varit i kontakt med ambassadörer från ett flertal länder men det har märkts att främst NATO-länderna har varit restriktiva till att skicka flyg till civila uppvisningar, berättar Kjell.

Visst är jetkärrorna spektakulära men nackdelen är samtidigt att de stationeras på andra och större fält och dyker upp i Järna endast under själva uppvisningen.

- Nu finns möjligheten att se maskinerna på nära håll på fältet och även att prata med piloterna för den som vill, säger Stefan Holm från flygklubben.

Huvudattraktion för året är den engelska gruppen Aerostars med sex stycken YAK 50-maskiner. Aerostars är en av världens mest avancerade propellergrupper och har hittills gjort uppvisningar för mer än sex miljoner åskådare!

Naturligtvis blir det ändå åtskilligt med jetkärror även i år. Allt ifrån en jetdriven skalamodell av J 35 draken till flygvapnets stolthet JAS 39 Gripen. Flygvapnet kommer även med J 35 Draken, A 32 Lansen, JA 37 Viggen och gruppen Team 60 som består att en fyrgrupp SAAB SK 60.

Stefans förklaring till att just Järna kan locka flygintresserade från hela Skandinavien är den intima känsla som blir på en mindre flygplats.

- När man besöker andra flyguppvisningar på exempelvis någon flygflottilj så börjar det oftast med en flera kilometer lång promenad och flygområdet är så stort att det är svårt att få någon riktig närhetskänsla, säger Stefan Holm.

- Här kan alla känna närheten till maskinerna både på marken och i luften och bilen kan parkeras strax utanför entrén.

GÖRAN DANIELSON

Mer läsning

Annons