Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemsidan bra men kan bli bättre

Annons

Kommunen bör fortsätta att utveckla sin hemsida. Möjligheterna att ta in synpunkter från kommuninvånarna via hemsidan bör prövas.

De synpunkterna finns med i en rapport från Kvalitetsnätverk Bergslagen där jämförelser gjorts mellan Bergslagskommunerna när det gäller information och dialog.

I en övergripande granskning av kommunernas hemsidor har Säter 19 av 37 möjliga träffar, vilket är näst bäst bland de jämförda kommunerna.

I granskning av verksamhetsfrågor har Säter ganska goda resultat både vad gäller skriftlig information och information på hemsidan. Av 87 möjliga träffar fick Säter 44 för skriftlig information och 48 på hemsidan.

Kommunens sämsta resultat i undersökningen kom i området delaktighet och inflytande. Säter svarade ja på sex av 22 frågor eller 27 procent.

En enkät som legat ute på bibliotek och i rådhuset, samt på kommunens hemsida, har genomförts. Stor andel av de svarande var nöjda med bemötande från personal och växel. Sämre resultat gav frågor om möjlighet att få kontakt, framföra klagomål och synpunkter, samt ha dialog med kommunens företrädare innan beslut.

Endast 40 procent av de som svarade på enkäten brukade besöka hemsidan.

I synpunkter och slutsatser framförs att kommunen saknar en dokumenterad informationspolicy.

Däremot finns det en upparbetad praxis om hur information förs ut till medborgarna. Bland annat har kommunen har ett gott samarbete med lokal press och använder även det lokala annonsbladet för att föra ut information. Kommunens hemsida har blivit en viktig kanal för att få ut information.

Vidare ges förslag på att kommunen vid upphandling av ny telefonväxel bör överväga att avvända sig av "tekniska möjligheter för att avlasta kommunens växel".

Rapporten redovisades i veckan för kommunstyrelsen som beslöt att uppdra åt kommunkansliet att komma med förslag på åtgärder efter de synpunkterna.

ROLAND BERG

Mer läsning

Annons