Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemköps historia i Dalarna

Annons

Sagan om Hemköp började dock egentligen långt tidigare än med de första butikerna på 1960-talet.

1936 blev den då 14-årige Bertil Wåghäll springpojke i lanthandeln i Nordansjö utanför Hedemora. 13 år senare hade han skaffat sig så omfattande kunskaper kring det som i dag kallas dagligvaruhandel att han vågade sig på att köpa Sam Hedenius, ett lokalt grossistföretag med huvudsäte i Hedemora. Företaget växte snabbt under hans ledning och flyttade så småningom till Borlänge.

1959 gick han också in som delägare CeJis, likaledes lokal grossist, men med säte i Falun. Fyra år senare skulle han bli ensam ägare till det företaget.

Åren runt 1960 blev en brytningstid i den svenska dagligvaruhandeln. Självbetjäningsbutiker hade på bred front kommit i USA. Här hemma handlade vi dock fortfarande huvudsakligen genom att tala om för butiksbiträdet bakom disken vad vi ville köpa. Mjölk och grädde köpte vi i särskilda mjölkaffärer och mjöl med mera i livsmedelsbutiken.

Men Bertil Wåghäll såg vartåt det lutade. Med bara sex års folkskola i bagaget var kunskaperna i engelska obefintliga. Men han stavade sig trots detta igenom utländsk fackpress och fångade upp vad som var på gång. Några utlandsresor hade han vare sig råd eller tid till.

Han insåg att framtiden låg i stora öppna butiker, där kunden själv kunde gå runt och plocka åt sig varorna. De små lokala grossisternas framtid var också osäker. Överlevnaden låg i att några grossister växte och själva tog hand om butikerna.

Därför startade Bertil Wåghäll första Hemköpsbutiken som snabbt följdes av fler butiker runt om i Dalom och snart även utanför länet med början i Östersund.

På 1970-talet började Bertil Wåghäll så smått planera för tiden efter honom. Först fick Åhléns gå in som delägare, något som resulterade sig att Åhléns-aktien steg kraftigt på börsen. Sedan kom grossist- och importföretaget JS Saba att bli delägare. Det senare tog 1982 helt över det företag som då kallades Sam-Hedeniusgruppen och där Hemköp var en viktig del.

I samma veva delades Sam Hedenius i tre delar: CeJis blir en del i Dagab, Vivo-butikerna blir Vivo Nord och Hemköpsbutikerna blir Hemköpskedjan AB.

På knappt 20 år hade Hemköp utvecklas från noll till drygt 30 butiker.

1982 blir också Insjöpojken Nils-Erik Johansson chef för Hemköp.

Vi befinner oss i en ny brytningstid för dagligvaruhandeln. Den svenska ekonomiska krisen med dåliga statsfinanser, basnäringar i kris och allt mindre i plånboken för svenska folket gav också handeln tuffa år. På ägarsidan svängde det värre. Lugnt blev det först 1986 när Axel Johnson-gruppen tog hand om Hemköp med flera.

Nils-Erik Johansson betonade att han hade fantastiska medarbetare. Den anda som Bertil Wåghäll skapat gick att bygga vidare på.

Medarbetarna får en central roll. Varje butik blir eget aktiebolag som styrs av vd med hjälp av fackföreningsordföranden och anställda. Alla är med i handels. Tjänstemannanivån avskaffas. De anställda får vinstdelning, det vill säga pengar direkt i den egna fickan.

Snart började Hemköp åter växa och växa snabbare än någonsin. Redan 1969 förklarade Bertil Wåghäll i en intervju i Veckans Affärer att han inte trodde på "prisjippon", bra varor till bra och stabila priser hette hans filosofi.

Men handeln i stort fortsatte med sina extrapriser. På vissa varor fanns över huvud taget inga verkliga ordinarie priser längre. Hemköp gick förstås också i den fällan.

Men 1991 får Nils-Erik Johansson nog. Hemköp slutar ensidigt med extrapriserna. Kunderna strömmar till. Fler nyheterna kommer slag i slag de närmaste åren. Bara svensk kött säljs, man gör upp med bönderna direkt om hur man vill ha det. Högkvalitativ lokal mat blir hedersbegrepp, miljöprofilen blir allt skarpare liksom dalaprofilen.

Varje Hemköpsbutik i landet förses med en stor tavla med dalamotiv. Byggjobben i butikerna görs av av Leksandsfolk som skickas land och rike runt.

Hemköp kan du lita på, säger skidikonen Gunde Svan i reklamen. Försäljningsökningen visar att kunderna tror honom.

Efter 15 år under Nils-Erik Johanssons ledning omfattar Hemköp hela 90-butiker. Nu är det dags att noteras på börsen.

Efter Storas uttåg ur Dalarna blir Falun åter värd för en stor bolagsstämma med folkfeststämning.

Tre år senare, alltså år 2000, blir Hemköp kärnan i nya Axfood, när all dagligvaruhandel med Johnson-anknytning samlas. Stolta Hemköp blir dotterbolag. Butikerna mister en del av självständigheten, blir resultatenheter och den raka vinstdelningen förvandlas till bonussystem.

Då har Nils-Erik Johansson redan gått i pension.

Nu monteras dalaprofilen ned. Här hemma kan vi leva utan Hemköp men kan Hemköp leva utan Dalarna?

ROSA GOLZIO

Mer läsning

Annons