Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Helt uteslutet att stänga flygplatsen"

Annons

Matsson-Frost medger att en lösning angående flygtrafik mellan Mora och Arlanda måste ske skyndsamt.

- Därför sitter jag i bilen tillsammans med Lars-Göran Peterson, ordförande i MAI-gruppen, och är på väg till Borlänge för att tillsammans med kommunalrådet Peter Hultqvist träffa näringslivets representanter i Falun-Borlängeregionen, förklarade Matsson-Frost när tidningen på tisdagen nådde honom på mobiltelefonen.

- Det gäller att försöka hitta en lösning i avvaktan på att vi kan sjösätta "Dalaflyget" som är en gemensam angelägenhet mellan de båda flygplatserna i Borlänge och Mora, säger Moras kommunalråd och fortsätter.

- Det är en ambition att vi ska ha konceptet kring Dalaflyget klart vid kommande årsskifte. Jag vet för dagen inte om det är möjligt att forcera det arbetet ytterligare.

Sannolikt måste vi hitta en mera tillfällig lösning om det ska vara möjligt att presentera en form av beslutsunderlag till det extra kommunstyrelsesammanträde som ska hållas i Mora den 8 november. Där ska bland annat flyget behandlas.

- Jag har sagt det tidigare och kan upprepa det igen. Flyget måste upp i luften så fort som möjligt. Flygtrafiken har just nu sin mest intensiva period. Då kan vi inte stå utan den kommunikation folk efterfrågar.

Matsson-Frost tillägger att han är övertygad om hans parti, centern, och nya samarbetspartnern i Mora-politiken, socialdemokraterna, kommer att ha ett beslutsunderlag till sammanträdet den 8 november.

Skyways har redan sträckt ut handen och erbjudit sig ta upp trafiken på Mora flygplats. Det här bolaget trafikerade Mora fram till våren 2004.

Förra gången det begav sig, lämnade Skyways en prislapp på 6 270 000 kronor för att trafikera Mora-linjen under ett år.

Mora kommun klarade sig undan med mindre än halva beloppet enär notan delades med Dala Airport, länsstyrelsen och Region Dalarna. Även grannkommunerna Malung, Orsa och Älvdalen bidrog till finansieringen.

Lars Matsson-Frost säger avslutningsvis, före det möte han är på väg till, att flygbolaget Skyways erbjudande, att börja flyga på Mora redan från den 1 november, inte har avvisats av Mora kommun.

- Vi kan inte ikläda oss kostnader innan vi har erforderliga beslut framme. Det tror jag säkert man har förståelse för även hos Skyways.

När tidningen når honom, efter mötet i Borlänge, berättar han att enade näringslivsrepresentanter uttalat att flyget i Dalarna måste säkras. Det är en nödvändighet att flygförbindelser finns i både Mora och Borlänge. Risken är annars stor att företag väljer att flytta verksamheter utanför länet.

- När det gäller att snabbt få igång flyget på Mora flygplats har jag inga kommentarer i vilket läge förhandlingarna befinner sig, säger Lars Matsson-Frost.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons