Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Havererad adressändring upprör

Annons

Anna Lundström i Björbobyn berättar att hon verkligen försökt att nå ut med information om sin adressändring.

-Gagnefs kommun, som genomfört ändringen, tillhör dem som haft svårt att ta till sig informationen om de nya adresserna. Jag började med att skicka adressändringskort och när det inte hjälpte ringde jag och bad dem ändra. Men jag fick ringa flera gånger och jag var nära att ge upp innan jag fick en ändring till stånd, säger hon.

Men hon är medveten om att det kan bli fel och tycker att både privatpersoner, företag och myndigheter måste visa en viss tolerans.

-Under lång tid har jag fått dela ut försändelser, som felaktigt lagts i min brevlåda. En period trodde jag nästan att jag blivit utnämnd till lokal brevbärare. Ett vykort lade jag tillbaka på gula lådan tre gånger, bara för att få tillbaka det, berättar hon.

Gösta Forslund konstaterar att det kan vara viktiga försändelser som blir liggande eller hamnar fel.

-Bara under de senaste veckorna har jag fått åka ut med flera felutdelade brev, bland annat ett som kom från skattemyndigheten och skulle till ett företag, samt ett annat som var adresserat till en polis i bygden, säger han och tillägger att det är honom främmande att "som Posten lägga försändelser på hög för att någon gjort ett misstag".

Maria Åkerström berättar att hon i julruschen inte saknade sin Visa-kortsräkning, men att hon i januari ringde och frågade efter den.

-Räkningen hade, enligt det besked jag fick, inte returerats till avsändaren. Jag åkte på dröjsmålsränta för att jag inte betalat en räkning jag inte fått, säger Maria Åkerström, som dock påpekar att Posten varit mycket tillmötesgående när hon för ett företags räkning bett om en uppdatering av ett adressregister.

-Däremot blev jag lite förvånad när jag fick tillbaka en försändelse som var adresserad till Besiktningstjänst på adressen Järnvägsstationen 2327 för att den korrekta adressen skulle vara Järnvägsstationen, fortsätter hon.

Invånarna i Björbo säger att de är införstådda med att de själva måste sprida informaton om adressändringarna, men påpekar att det ibland kan vara svårt och att de därför är utlämnade till Postens servicevilja.

-Vi gör så gott vi kan, men ingen är fullkomlig. Nu måste alla visa god vilja och hjälpas åt att se till att det här fungerar, tycker några av Björboborna.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons