Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hastighetssänkningar - på alla större Dalavägar

Annons

Den nya hastighetsreformen innebär att farten sjunker på Dalavägarna.

* 90-vägarna får 80 som hastighet.

* 70-vägarna sänks till 60.

* Och mycket talar för att stadstrafiken kommer anpassas till 40 km/timmen.

Siewert Andersson tycker att det är nödvändigt med hastighetssänkningar.

- 2007 har inte börjat bra. Tio fler har omkommit i trafiken jämfört med motsvarande tid ifjol.

- Många 70- och 90-vägar är farliga. Smala, krokiga, utan vajerräcke och med skog som växer intill vägen.

- Det är den typen av vägar som måste prioriteras när den nya reformen tas i bruk, konstaterar Andersson.

Vägverket har, enligt vad tidningen erfar, inte listat vilka vägavsnitt som kommer att hastighetssänkas.

Så här är läget för våra största vägar:

* Riksväg 70 (Brovallen-norra Dalarna: bör bli 80 där det är 90 i dag. Avsnittet med vajerräcke (Säter-Borlänge) kan hastigheten bli 100.

* Riksväg 50 (Grängesberg-norra Falu kommun): avsnittet som är mittseparerade kommer att få 100 km. Däremot pekar allt på att nya vägen mellan Falun och Borlänge får behålla hastighetsgränsen 110 - trots den nya reformen.

* Riksväg 71 (Djurås-Sälen): en olycksdrabbad väg som troligen kommer att begränsas till 80 km/timmen.

* Riksväg 80 (Falun-Gästrikegränsen): där finns vajerräcke vilket tyder på att hastigheten bör bli 1oo km/timmen.

* E 45 (norra Dalarna): hastigheten bör bli 80 km/timmen.

Många vägar i länet har stolpar och träd nära vägen.

Flera av dem är 70-sträckor.

Där kommer med stor sannolikhet hastigheten att sänkas till 60.

Hur dagens 50- och 30-vägar ska hanteras är under diskussion.

Men i normal stadskörning lär hastigheten komma att sänkas till 40 km/timmen.

Utanför skolor, där hastigheten i dag är 30 km, kommer fastgränsen att bibehållas under en tid.

Mer läsning

Annons