Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har vi råd med X2000?

Annons

SJ slår på trumman och börjar köra med X2000 om några veckor till Stockholm.

"Kunna kapa restiden med runt 25 minuter" stoltserar man i BT den första augusti.

I vintras gick Intercitytåget från Falun klockan 06.14, nu kommer X2000 att avgå klockan 06.26. Visst, det skiljer en hel minut i Stockholm också, men hur kan detta bli 25 minuter? Menar SJ tur och retur utan att säga det? Ett svar vore kul att få.

Samtidigt går normalpriset i andra klass upp med 385 kronor för att tjäna på dessa 13 minuter. Det kostar alltså 1 750 kronor mer i timmen att åka fort med SJ.

Har våra kommuner och landstinget råd med denna kostnadsökning? Eller är den redan med i budgeten som togs förra året?

Eller kommer våra offentliga aktörer att i den spariver som råder att förbjuda sina tjänstemän och politiker att åka X2000, vilket borde bli mycket billigare för oss skattebetalare? Det går ju tidigare och senare tåg både på morgonen och på kvällen.

Hur mycket pengar rör det sig om på ett år? Även här vore det kul med ett svar.

ANDERS

Mer läsning

Annons