Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har inte helheten

Annons

I skoldebatten, som förutom elevdemokrati handlar mycket om lärarnas roll, befogenheter och allehanda uppgifter, nämns sällan den allra viktigaste läraruppgiften på gymnasiet, nämligen att vara kunskapsförmedlare.

En utbildad lärare har nämligen genom mångåriga studier och vanligtvis ett brinnande intresse för ämnet blivit en expert och en auktoritet på sitt område. Låt honom få förmedla sina kunskaper! Eleverna kan omöjligt veta hur man bäst lägger upp en kurs, eftersom de inte har läst den än.

Eleverna kan inte välja läromedel, eftersom de inte orkar och vill sätta sig in i det utbud som finns. Eleverna kan inte sålla ut det viktigaste ur kurserna eftersom de inte har helheten än. Nej, utnyttja lärarens kunskaper. Internet och dylikt finns alltid kvar, men tillgång till lärare har man kanske bara något år i ett visst ämne. Varför inte utnyttja detta maximalt och låta läraren dela med sig av sina kunskaper och pedagogiska förmåga, utan att bakbindas av missriktad elevdemokrati och flumpedagogiska visioner?

Slutligen ett tack till Oscar Högberg och Daniel Åhlman för deras inlägg i denna fråga.

MAJA

Mer läsning

Annons