Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här fick föräldrarna nog - betalar högre avgifter men slipper lotter

Annons

- Vi höjde avgiften i samråd med ungdomssektionen. Det var framför allt föräldrar som tyckte att försäljningen var betungande. Det slutade med att de fick köpa lotterna själva, säger Stefan Kollberg på Borlänge hockeyförening.

- Idrottsföreningar blir överösta med förslag om hur de kan tjäna pengar på att sälja allt från nyckelringar till kokosbollar. Klubbarna är tacksamma objekt på grund av den dåliga ekonomin, menar Kollberg.

För tillfället har dock Borlänge hockeyförening rensat bort allt som har med spel, lotter och annan försäljning att göra.

- Det råder en allmän trötthet vad gäller sådant. Den här säsongen är vi utan, säger Stefan Kollberg.

Det senaste på lotteri- och spelfronten är att föreningar kan gå in och köpa en virtuell spelbutik och försöka locka medlemmar till internetspel. Hos Svenska spel kan klubbar bli spelombud på nätet. Det har Leksands IF satsat på. Föreningen får ersättning för alla nya kunder som rekryteras och provision på försäljning från webbsidan.

Nytt för den här säsongen är att Bingolotterna ersatts med en skraplott som heter Sportkalendern. Efter en testperiod insåg Leksands IF att den var mer lönsam än bingolotten.

- Säljer vi 1 000 bingolotter behöver vi bara sälja 550 skrap-lotter. Den kostar 50 kronor och 30 av dessa kronor går till föreningen, säger Anders Östling som samordnar försäljningen på Leksands IF.

De senaste två åren har det blivit allt svårare för barn och ungdomar att sälja sina två lotter per vecka. Med den nya lotten finns ingen sådan tidspress.

- Det är inte samma krav på att sälja lotterna varje vecka. I stället har man nio veckor på sig. Det passar oss mycket bättre, säger Anders Östling.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons