Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är det barnen som sjunger opera

/
  • Opera-kul. Hugo och Alvin Zedendahl och Olle Ericsson Hedbys tycker att det är roligt att sjunga opera. Här övar de med pianisten Bosse Johansson, ledaren Eva Kållberg.  Foto: Anna Klintasp
  •  Foto: Anna Klintasp
  • Trött. Cecilia Dahnelius vilar på golvet efter en hel dags övningar med ledaren Eva Kållberg.  Foto: Anna Klintasp

Annons

TV: Så låter det när barnen sjunger opera

Kan alla lära sig att sjunga?

Ja, menar operakolloledarna Eva Kållberg och Ann-Sofie Andersson.

- Det kan ta lite tid att hitta sitt tonläge, när man är barn kan man ofta ligga för högt i registret. Många har då fått höra att "du kan inte sjunga". Men om man får sjunga mycket som barn kommer tonläget naturligt.

Operakollot är det första av sitt slag i Dalarna. Under en vecka får nio barn mellan 8-12 år spela teater, sjunga, improvisera och göra röstövningar. På fredag sätter man upp en helt egen version av Bizets Carmen.

- Barnen får vara med och hitta fram till sin egen föreställning. Vi har valt ut ett par sångstycken ur föreställningen och översatt dem till svenska, men det finns inga fasta roller. Var och en får själv komma fram till vem man vill vara, säger Eva Kållberg.

Det är alltså inte fråga om att skapa framtidens operastjärnor. Hit kommer man för att ha roligt. Men efter en hel dags övningar är barnen trötta och ålar runt på golvet. Då har man bland annat lärt sig Smugglarsången, Zigenarnas visa och Toreador.

- Det har varit kul, tycker Alvin Zedendahl, tio år.

Han har sjungit i en kör tidigare och brukar sjunga mycket hemma. Det gör också Cecilia Dahnelius, åtta år, som åkt upp från Malmö för att vara med på operakollo.

- Jag brukar lyssna på skivor hemma och sjunga med.

Vad är det för skivor?

- Olika, rock och pop. Sonja Aldén tycker jag är jättebra.

På kollot leker man för att hitta fram till operans uttryck. Att svara på tilltal med att sjunga tralala är kanske vad Carmen hade gjort. Viktigt är också att visa vad man menar med kroppsspråk och röst, istället för att prata.

Enligt Ann-Sofie Andersson är opera och barn en lyckad kombination.

- Opera har allt. Man tränar teater, musikal, sång och rörelse. Barnen får lära sig att ta plats och göra sig synliga. Det är olika svårt för olika barn.

Mer läsning

Annons