Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handikappade åker farligare

Annons

- Plötsligt sitter man i något som inte är ett passagerarsäte, och som inte klarar av de yttre krafterna vid en krock, säger Torbjörn Falkmer, forskare vid Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI.

Det finns för närvarande inga siffror på hur många funktionshindrade barn som skadas eller omkommer i trafiken på grund av otillräckliga hjälpmedel, men enligt Maria Krafft på Folksam rör det sig om mellan 300 och 400 barn per år som har problem med sina bilbarnstolar.

Torbjörn Falkmer kan genom sin forskning konstatera att det är vanligt att barnen sitter framåtvända. Forskningen visar att risken för allvarlig skada eller död femdubblas när ett treårigt barn som väger 18 kilo sitter framåtvänt vid en kollision.

- Däremot när barnen sitter bakåtvänt, innebär det att ryggen och huvudet bromsas samtidigt vid en krock. Det är så de gör med astronauter, de skulle inte klara accelerationen annars, säger Maria Krafft, Folksam.

Enligt Torbjörn Falkmer har föräldrar till funktionshindrade barn slagit larm om att hjälpmedelscentralerna vägrar att anpassa bilbarnsstolar efter barnens behov.

Om en hjälpmedelscentral gör förändringar på till exempel en bilbarnsstol, så uppför CE-märkningen att gälla. CE-märkningen betyder att tillverkaren kan hållas ansvarig om bilbarnstolen inte uppfyller funktionskraven. Men när CE-märkningen upphör, överförs motsvarande ansvar på hjälpmedelscentralen.

- Man kan inte ställa det kravet på en liten hjälpmedelscentral, det krävs att man går upp på en högre myndighetsnivå, säger Maria Krafft.

- Marknadskrafterna kommer inte att lösa problemet eftersom det gäller såpass få.

Torbjörn Falkmer vill också rikta uppmärksamheten på det faktum att skolskjutsar och färdtjänst transporterar funktionshindrade i deras rullstolar och inte i anpassade passagerarsäten.

- Förmodligen är det bättre för de som arbetar, de slipper ett tungt lyft. Men ur trafiksäkerhetssynpunkt är det inte lämpligt att de sitter så här, säger han.

- Dels behövs det en bakåtvänd bilbarnstol som går att modifiera och då måste myndigheter som Vägverket och VTI, samt barnstolstillverkare samarbeta. Dels behövs att trafikupphandlingarna som kommuner och landsting gör sätter större fokus på säkerheten än idag, sammanfattar Maria Krafft.

MICHAEL MARKLUND

Mer läsning

Annons