Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handels a-kassetelefon nedringd av medlemmar

Annons

Handelsanställdas medlemmar är irriterade på sin a-kassa.

Inga pengar. Inget svar på a-kassan i Stockholm.

Hundratals medlemmar som i sommar försökt nå a-kassans telefon i Stockholm har inte nått fram.

- Vi är medvetna om problematiken. Medlemmarna ringer hit.

- Vi har försökt vägleda så gott vi kunnat, påpekar Handels ombudsman Kent Vikars i Borlänge.

- A-kassans växel trasslar, vi har egentligen inget annat svar. A-kassan är en juridisk enhet, fristående från Handelsanställdas förbund, påpekar Vikars.

- Vi förstår våra medlemmars irritation och agerar i den mån vi har möjlighet.

- De flesta förväntar sig ett snabbt svar för olika ärenden, pengar eller annan handläggning.

- Vi förstår av ett antal medlemsröster att a-kassans problem varit långt utdragna och har vidarebefordrat frågan till a-kassans styrelse.

Chefen Harald Peterson, för Handelsanställdas a-kassa i Stockholm är lika onåbar som kassans telefon.

5 500 handelsmedlemmar spridda över hela länet sorterar under 40-50 olika avtal.

Största grupperna arbetar inom livmedelshandeln, lager, frisör, kontorssidan med mera.

Tidningen nådde enbart en automatisk telefonröst hos Handels a-kassa. Ett telesvar med inläsningscentral i Arjeplog och dygnsjour för a-kassa. För övriga ersättningar anmodades medlemmar att återkomma.

- Vi fortsätter att påpeka bristerna med a-kassans mottagning, säger Kent Vikars på Handels i Borlänge.

- Medlemsfrågorna är många, arbetslöshet, ersättning, regelverk kring uppsägningar och annat. Medlemmar vill givetvis ha svar.

BIRGITTA KNIFSTRÖM NORDÉN

Mer läsning

Annons