Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han varnar för risker med att ta till brösttoner

Annons

Förtroendenämndens ordförande är tveksam till Bengt Perssons resonemang:

- Man kan tjäna på att höja rösten, men man kan förlora också.

Roland Persson (s) är ordförande i förtroendenämnden, en fristående, opartisk instans reglerad enligt lag. Nämnden informerar om rättigheter, ger råd, utreder och hjälper missnöjda patienter.

Varje år handlägger nämnden över 800 ärenden. Ofta handlar det om dåligt bemötande eller dålig omvårdnad.

Men om patienterna blir nöjda med vårdens svar - ofta ursäkter och löften om skärpning - är det egentligen ingen som vet. Visst känner nämnden till klagomål som lett till förändringar, men någon regelmässig uppföljning görs inte.

- Om inte patienterna återkommer så tar vi för givet att de är nöjda. Vi är egentligen inte menade som en tillsynsmyndighet, säger Roland Persson.

I stället är förhoppningen att nämnden ska reda ut missförstånd och återupprätta relationer. Förtroendenämnden kan också hjälpa patienter till nästa instans - ansvarsnämnden, patientskadeförsäkringen eller Socialstyrelsen.

- Rent allmänt kan det väl vara så att den som står på sig få något bättre än den som inte kan stå på sig. Men bland våra ärenden har jag ingen känsla av att det är så, säger Roland Persson som menar att patienter också kan förlora på att ta till brösttoner.

- Jag kan inte tänka mig att en läkare eller sjuksköterska skulle vilja ge igen, men man kan kanske få det lite motigare om man klagar, säger han.

Och vad tycker du om förslaget på en kundombudsman?

- Det finns patientombudsmän på vissa sjukhus. Om de bevakar att vården blir bra och lika för alla så kan det säkert vara en värdefull funktion. Om de däremot tar sig an enskilda patienter och driver deras sak, till och med manipulerar systemet för deras skull, tror jag inte att det gagnar vården som helhet.

MAGNUS ROLANDS

Mer läsning

Annons