Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han varnar för bluff-räkningar

Annons

Peter Diffner jobbar som pedagog och brukar kunna läsa och tolka det mesta i skriftlig väg.

- Men den här fakturan var nästan omöjlig att förstå. Till slut lyckades jag förstå att jag debiterats för någon form av teletjänst, berättar Peter.

- Tre samtal eller vad det nu var skulle kosta mig 897 kronor. En tjänst hade enligt fakturan pågått i två min och 37 sekunder, en annan i 13 och en halv minut. Trots detta var debiteringen densamma, 299 kronor. Det framgår inte varför. Två av samtalen påstås ha ägt rum vid lunchtid på skärtorsdagen. Då fanns ingen i min familj här.

Fakturan skulle betalas inom 15 dagar annars hotade Callmedia med inkasso.

Peter har flera gånger försökt ringa Callmedia, utan att få någon kontakt.

- Det ingår i spelet att de inte ska vara tillgängliga, företaget saknar också en besöksadress.

Han har kollat upp företaget hos kronofogden.

- Där varnas nu allmänheten för Callmedia. Det är ett brevlådeföretag som skickar fakturor som saknar täckning. Man tycks inrikta sig på barnfamiljer som ju är stora konsumenter av Internettjänster.

Från kronofogdemyndigheten har Peter fått några råd:

- Om du får en räkning från företaget. Skriv eller faxa genast och meddela att du bestrider Callmedias krav. Och att du inte ingått något avtal med Callmedia, att du inte använt företagets tjänster. Ange fakturanummer och datum på kravbrevet. Spar en kopia på brevet. Betala inte. Anmäl sedan det inträffade till kronofogden eller polisen.

Konsumentverket ger också råd på sin hemsida: www.konsumentverket.se.

Där kan man bland annt läsa att almänna reklamationsnämnden konstaterat, att Callmedia inte kunnat visa något avtal om betaltjänst gentemot någon konsument.

Post- och telestyrelsen beslutade torsdagen efter midsommar att förbjuda Callmedia att skicka fakturor till konsumenter som inte medvetet utnyttjar företagets tjänster. Fortsätter bolaget med det hotar 100 000 kronor i böter.

- Det är jäkligt obehagligt att få såna här fakturor, och det kostar pengar att hålla på och bestrida och jäklas.

BIRGER NYLÉN

Mer läsning

Annons