Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han ska lyfta fram småföretagarna

Annons

- Det finns faktiskt 1 600 småföretagare i Mora kommun, varav 997 har en till fyra anställda, berättar Peter Isaksson.

Han betonar vikten av att småföretagarna går ihop i nätverk och marknadsför sig för bästa genomslagskraft.

Han vill gärna veta vad småföretagarna tycker om sin situation i Mora idag.

- Det kommer jag sedan att föra vidare till kommunens utvecklingskontor, till kommunstyrelsen och till kommundirektören, säger Peter Isaksson.

Kännetecknande för Mora är att få företag utifrån kommer in och konkurrerar på en lokala marknaden.

- Det finns inget tryck utifrån i dag, vilket innebär en risk att Moraföretagen också kan komma att stagnera. Det finns en risk i att leva i förnöjsamhet och tycka att vi har det bra som vi har det. Därför är det också viktigt att företagare åker ut och tittar på hur andra gör, så att de får en ny "input", säger Isaksson.

Redan vet han vilken näring som kommer att vara viktigast i framtiden.

- Turismen är den absolut viktigaste framtidsnäringen, säger Isaksson. Hälsoföretag av olika art har i samverkan med turistbranschen "en enorm marknad".

- Ifall flera små företag paketerar en upplevelse ihop, exempelvis en ångbåtsweekend med strandhugg på Siljan, blir det också lättare att ta betalt för produkten. Småföretagare måste ta hjälp av varandra och bjuda på varandras kundstock. Att samverka med ett annat företag innebär inte att du själv behöver växa som företag om du inte vill. Även hobbyföretagare kan samverka med andra.

BERIT OLARS

Mer läsning

Annons