Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han sjunger ostens lov

/

Annons

- Min röst är en av 80 stämmor i Orphei Drängar, OD, som fyllde 150 år 2003, säger Joakim.

Det är i den egenskapen han sjöng på Skansen i somras och till sommaren framträder OD vid Dalhallas säsongsavslutning, fyrverkerikonserten.

Att sjunga i kör är en av Joakims hobbies vid sidan av chefsjobbet på Ostfrämjandet, som är en del av Svensk Mjölk. Det är de svenska mejeriföretagens och mjölkböndernas gemensamma branschorganisation.

- Ostfrämjandet förvaltar och bygger varumärkena Herrgård, Grevé, Präst, Svecia och Hushållsost.

Joakims kontor ligger ett stenkast från Norra Bantorget i Stockholm.

Vid en mäktig byggnad Torsgatan intill Centralstations bangård har Joakim sitt arbetsrum på plan fem.

På kontorsbordet ligger ett schema med tolv olika tecknade "klockor" i gult där ifyllda blåa fält fyller upp urtavlan.

De påminner om de informativa smakstyrkeklockor som utgör etiketter på hyllor i Systembolagens vinutbud. En information som ger kunderna vägledning om vinernas varierande smakstyrka.

- I Sverige har det på ostförpackningarna funnits upplysningar om att varan är mild, lagrad eller vällagrad. Nu kommer kunderna kunna ta del av mejeriföretagens nya bedömning av ost i tolv steg från mild till stark smak via klockschemat för smakstyrka. Den ska finnas ute i handeln före sommaren.

Enligt Joakim har idén om smakstyrkesymboler på ost funnits en tid. Men Joakim ser nu till att få idén genomförd.

Det var efter Sveriges entré i EU för tio år sedan som Ostfrämjandet bildades. Ett skäl var att ostsorter tillverkade utomlands fick svenska namn som Herrgård, Hushållsost eller liknade när de passerade in innanför Sveriges gränser.

För att garantera äktheten är Ostfrämjandets uppgift att låna ut sina fem varumärken till Svenska mejerier.

Genom regelbundna referensbedömningar och tester av ost i branschen ser Ostfrämjandet till att den svenska osten håller hög kvalitet.

I Joakims ansvar ingår planering av PR för den svenska osten.

- Bland annat arrangerar Svensk Mjölk tävlingen Årets Kock. Vi knyter kontakter med svenska kockar och inspirerar dem till att ta fram nya matrecept där svensk ost utgör en av ingredienserna.

Enligt Joakim är ett av målen att i ingrediensfloran använda svensk ost lika naturligt som parmesanost.

Några kuriosa fakta som Joakim nämner är att 120 000 miljoner kilo ost tillverkas varje år i Sverige. I snitt äter vi svenskar 13 kilo ost per person och år. Av denna konsumtion utgör ungefär 75 procent svensk ost. I tillverkningen av ett kilo ost går det åt tio liter mjölk.

- Det är en positiv produkt att jobba med, tycker Joakim.

Intresset för sång tändes när Joakim var 15 år. Då såg han OD under ledning av dirigentlegenden Eric Ericson vid en konsert i Moraparken.

- Det var min första kontakt med en riktigt bra kör.

En stimulerande syssla med många internationella konsertuppdrag. 2005 var kören på en turné till Japan. Till våren väntar Tyskland och till 2010 planeras en tur till Kina. Solistbredden som uppträder med kören är minst sagt imponerande: från Ann Sofie von Otter och Peter Mattei till populärartister som Martin Stenmarck och Wille Crafoord.

I somras var kören med i "Allsång på Skansen" och sjöng Do what you're told med Idolstjärnan Sebastian som solist.

Den årliga Capricen väntar i Uppsala med fem utsålda hus, närmare 10 000 i publiken, där kören framträder med hemliga gästartister.

I sommar är Joakim projektledare för körens besök på Dalhallas fyrverkerikonsert där Maria Möller och Erik Borelius är solister.

Mer läsning

Annons