Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han leder forskning på världsnivå

Annons

Borlänge fortsätter att utveckla de intelligenta informationssystemen för fordon. Det handlar om världsledande forskning och utveckling.

Projektet intelligenta trafikregler är bara ett av många projekt som pågår eller är på gång.

Det är stiftelsen Teknikdalen som är navet i den här satsningen, där många företag och intressenter finns med.

- Vi har nyss bildat en ideell förening, ITSdalarna. I den ingår 26 företag och organisationer som arbetar med intelligenta transportsystem, berättar Håkan Bergeå.

Bergeå är projektledare vid Teknikdalen, men också gatuchef i Borlänge kommun.

Utvecklingen tog egentligen fart när Borlänge kommun kom med i ett nationellt projekt 1999.

När Vägverket sökte deltagare till sitt försök nappade Borlänge kommun direkt.

- Projektet omfattade ungefär 400 fordon. Då handlade enbart om hastigheter, att visa gällande hastighet inne i bilen och att tala om för föraren när det gick för fort.

Utvärderingen visade att tekniken gjort att medelhastigheten sjönk, att de som körde fortast var de som minskade hastigheten mest, och att trafiksäkerheten ökade.

Borlänge bestämde sig för att fortsätta utvecklingen av tekniken.

- När det projektet tog slut tyckte vi det var fel att riva allt som vi byggt upp. Vi som jobbat med det här låste in oss några dagar och kom ut med några nya idéer.

VITSA (vidareutvecklade ITS-applikationer) föddes.

Projekt som pågår eller är på gång är bland annat:

4 Dynamisk ISA. En varierande hastighetsgräns, direkt in i bilen. En prototyp finns. Det svåra är att komma fram till vilken hastighet som ska rekommenderas. Vägverket har sina väderstolpar, som kan ligga till grund. Information om vägolyckor finns.

4 Riks-ISA. Vägverket har i sin databas hastigheterna på alla statliga vägar. Nu jobbas det för att få in alla kommunala vägar i systemet.

4 Elektroniska incitament. Vad spelar pengar för roll för viljan att åka omkring med den här utrustningen i bilen? Ett projekt har genomförts, ett ungdomsprojekt pågår.

4 Kvalitets-ISA. Om att upphandla trafiksäkra transporter, och mäta hur entreprenören sköter sig.

4 HMI-ISA. Hur mycket information vill föraren ha? Hur ska den informationen utformas? Om detta handlar detta projekt.

4 Turistinformation. Fordonsdatorerna ger möjlighet till en mängd information. Kanske turistinformation kan vara intressant?

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons