Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han har kunderna som inte är missnöjda

Annons

Svenskt kvalitetsindex har presenterat en färsk undersökning om hur nöjda elkunderna i landet är. Eller rättare sagt, hur missnöjda, de är.

I undersökningen konstateras att elbranschen inte ens når upp till kundernas lågt ställda förväntningar, att lojaliteten mot den egna elleverantören är synnerligen låg och att rekordmånga kunder funderar på att byta elbolag.

Kundernas uppfattning om elbranschen har försämrats ytterligare sedan i vintras.

Det gäller dock inte Dalakraft. Vid den senaste mätningen låg Dalakraft strax under genomsnittet när det gäller kundnöjdhet. Nu ligger bolaget klart över genomsnittet.

Vad har hänt?

- Under den röriga vintern 2002/2003, när elpriserna gick rakt upp, var vi inte beredda på den anstormning som kom. Nu har vi en mycket bättre fungerande kundtjänst och har inga väntetider att tala om. Det tror jag märks i den här undersökningen, säger Per Möller, vd för Dalakraft.

- Sedan tror jag att folk förstår att vi är ett regionalt bolag som totalt sysselsätter 65 personer i länet. Man förstår att den eventuella vinst vi får återinvesteras i personal och nya system, och stannar i länet.

Dalakraft ligger på 7-8:e plats i landet när det gäller storleken.

När det gäller kundernas lojalitet ligger Dalakraft på femte plats bland alla elbolag.

- Det visar att man inte behöver vara jättestor för att klara sig.

Om branschens problem med kundnöjdheten överlag, säger Per Möller:

- För det första har vi gått från ett hundraårigt monopol med mycket teknisk inriktning, till en fri marknad. Från ett system och bemanning som varit inställt på ingen rörlighet alls, till en mycket snabb rörlighet. Dessutom är elmarknaden mycket komplicerad.

Undersökningen visar också att drygt en tredjedel av alla elkunder har drabbats av en eller flera elavbrott under det senaste året.

Och att svenska hushåll i snitt betalar 12 000 kronor per år för sin el.

Per Möller tror att vi får lära oss att leva med de höga elpriserna.

- Ja, det krävs enormt mycket regn innan vattenmagasinen är fyllda igen. Det spelar en mycket stor roll för priset.

Fotnot: Svenskt Kvalitetsindex är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och användarna bedömer varor och tjänster i Sverige. Regelbundna mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har genomförts sedan 1989. Elbranschen mäts nu för andra gången. Den första mätningen genomfördes i november-december 2003.

Cirka 2 000 privatkunder har intervjuats under perioden 18 maj-8 juni 2004.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons