Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han dödades i tjänsten

Annons

Den tragiska dödsolyckan på riksväg 80 mellan Falun och Hofors har väckt starka känslor inom vägarbetarnas fackförbund Seko. Trots en markant skärpning av säkerhetsarbetet på senare år tvingas medlemmarna konstatera att ytterligare en vägarbetare omkommit i tjänsten.

Ombudsmannen för Sekoklubben Väg & Ban Gävle-Dala, Stig Edvinsson, är upprörd:

- Byggföretagen får inte sitta med armarna i kors och vara nöjda med att de följer minimikraven. I stället måste de göra allt som står i deras makt för att hindra olyckor, säger Edvinsson som inte vill kommentera dödsolyckan närmare så länge utredningen pågår. Men det faktum att bilen inte hade ett tungt skydd i form av en lastbil med TMA-skydd efter sig, och endast var försedd med en liten orange varningslampa gör honom besviken.

- Det är viktigt att vi gör vad vi kan för att synas. Finns det verktyg så ska de användas, säger han.

Stig Edvinssson är medveten om att ett tungt skydd inte alltid är realistiskt, men vid planerade jobb borde det vara fullt möjligt. Och de små magnet- och fönsterlamporna som används på vissa fordon vill han förbjuda.

- Nu för tiden finns det riktiga ramper med fyra lampor som självklart syns betydligt bättre.

För att inte tumma på säkerheten framöver kräver Edvinsson att den behandlas för sig, vid sidan om själva upphandlingen.

- Man måste skilja på jobbet och säkerheten. Man ska inte behöva fråga sig vem som betalar eller ta hänsyn till vinstkrav när det gäller säkerhet. Bilarna är trots allt dödliga vapen, säger han.

Fotnot. I dag hålls begravningsgudstjänst för 37-årige Tomas Eriksson, Vikarbyn, som omkom i den uppmärksammade trafikolyckan. Begravningen äger rum i Rättviks kyrka.

MAGNUS ROLANDS

Mer läsning

Annons