Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han är inte fantasilös

Annons

Namn:Född:Bor:Familj:Yrken:Fritidsintressen:Firar:Jo, det stämmer. Han var bara fyra år när lärde sig konsten att läsa.

- Jag minns att jag läste Sven Rosendahls naturkåserier i Stockholms-Tidningen och blev helt fascinerad.

Dessutom lärde sig fyraåringen att skriva - på maskin till och med.

Pianot där hemma på Oxbrovägen lämnade inte heller den vetgirige gossen någon ro.

Med sin far som lärare behärskade Bengt Emil snart pianots tangenter också.

Därmed var flera av grundstenarna lagda till den plattform varifrån han senare skulle komma att arbeta.

En återstår dock att redovisa: radion.

- Tidigt blev jag totalförhäxad av radion. Jag lärde mig programtablån och påannonserade programmen, helst före programpresentatören.

Bengt Emil började skriva berättelser med naturmotiv och inte minst om - som en osökt symbol för fritt flygande tankar - fåglar.

Vid nio års ålder fick han för första gången en text publicerad.

- Det var i De värnlösas vän, en tidskrift för barn.

Och den handlade om?

- Ett morkullebo, avslöjar han med ett leende.

Framgången sporrade förstås till nya berättelser.

Han skrev, han spelade piano och han lyssnade på radio.

Och fåglar.

Det blev folkskola och realskola, den senare i Grängesberg.

- Några högre studier blev det aldrig, säger Bengt Emil som kallar sig autodidakt (självlärd).

Han började jobba i faderns handelsbod som låg bredvid det hus där han bodde och fortfarande bor, numera växelvis med boendet i Stockholm.

Samtidigt tog han pianolektioner hos Olov Erlandsson i Ludvika. Denne tyckte uppenbarligen att eleven från Saxdalen hade en talang utöver det vanliga och tyckte att fortsättning med Hans Leygraf som lärare vore lämplig.

Leygraf hade emellertid inte möjlighet att ställa upp, men rekommenderade i stället Knut Wiggen.

Så kom det sig att Bengt Emil, då i 20-årsåldern, började åka tur och retur till Stockholm för att fördjupa sitt pianospelande.

Det visade sig att Knut Wiggen också sysslade med komponerande och experimentell musik, något som fångade Bengt Emils intresse. Snart började också han att komponera elektronmusik.

Vid den här tiden hade han redan gett ut flera diktsamlingar inom den gränsöverskridande stil som kallades konkret.

I elektronmusiken hittade han ett nytt uttryckssätt att foga samman med sitt skrivande. Alltsammans mixades senare med scenkonst och resultatet blev bland annat ett antal uppmärksammade happenings.

Mitt i den smältdegel som benämns 60-talet fick han 1966 ett tre veckor långt vikariat som producent på radions P2.

- Vikariatet förlängdes och tog aldrig slut.

Under sin långa period i radiohuset var han bland annat verksam som programdirektör 1984-1992.

Bengt Emil är fortfarande aktiv som kulturarbetare och dyker upp bland annat vid poesifestivaler och som presentatör i Berwaldhallen.

Firman Johnson & Ståhl (hustrun Kerstin) ger ut ljudböcker och brukar i bland själva höras i program som omfattar sånger, diktläsning och musik.

- Sedan skriver jag lite, både journalistik och poesi och har just lämnat en ny diktbok till förlaget.

Dessutom arbetar han med sångtexter till en bilradioopera (!) i samarbete med tonsättaren Hans Gefors.

Fantasilös? Knappast.

FaktaKonkret poesi

Hans LeygrafKnut WiggenHans GeforsDiktsamlingar (urval)Kompositioner (urval)Källa: Nationalencyklopedin

BO JOHANNESSON

Mer läsning

Annons