Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Han anklagas för att ha orsakat flygkaoset

Annons

Kommunalrådet Lars Matsson-Frost säger att förre näringslivschefen Willy Nedergaard Hansen i huvudsak var den som genomförde upphandlingen av flyget och underförstått orsakat det kaos som nu råder.

- Det är inköpsavdelningen som gör upphandlingar, säger Nedergaard Hansen som en kommentar.

Förre näringslivschefen anser att han egentligen inte har någon anledning att försvara eller förklara sig, men påpekar att det måste finnas underskrivna handlingar som klart visar vem som gjort och ansvarat för upphandlingen.

- Själv hade jag ingen beröring med den formella processen, säger Nedergaard Hansen som i början av juni i fjol sparkades från sitt jobb av kommunalrådet Lars Matsson-Frost.

Dessförinnan, i början av maj i fjol, hade flygbolaget EEE överklagat den upphandling Mora kommun gjort med Skyways och länsrätten stoppade avtalet.

Då gick Mora kommun förbi det juridiska hindret genom att göra en direktupphandling med Skyways. Det gjordes också i början av maj i fjol.

Direktiven kom från kommunledningen som gav kommunchefen och inköpsorganisationen uppdraget att lösa det låsta läget.

Direkt efter direktupphandlingen förklarade den då tjänsteförrättande kommunchefen Lars-Åke Lundqvist att han via kontakt med Kommunförbundets jurister hittat en "ventil" i lagen om offentlig upphandling som Mora kommun utnyttjat.

Skyways började flyga på det avtal som löper ut den 28 mars i år och det var här karusellen började på allvar.

Det är inte Nedergaard Hansen som ratat flygbolaget EEE. Ingen som jobbar med flyg eller flygfrågorna i Mora kommun säger att de vill ha med det bolaget att göra. Den allmänna uppfattningen i Mora är att EEE är ett oseriöst företag.

I slutet av juni i fjol förklarade Lars-Åke Lundqvist att han ansåg Mora kommuns förfaringssätt vara juridiskt korrekt.

Men ett eventuellt bakslag hade Lundqvist och Mora kommun garderat sig mot.

- I första hand går vi vidare till kammarrätten och blir det ingen framgång där och kommunen eventuellt måste betala skadestånd till EEE, kan det för kommunens del inte bli högre än 100 000 kronor.

Han förklarade detta med att kommunen är försäkrad och att försäkringsbolaget skulle ta alla smällar över 100 000 kronor.

- Förvisso ligger EEE:s anbud 1,2 miljoner kronor under Skyways anbud och hamnar på 5 miljoner, men hela den kostnaden hade Mora kommun fått stå för själv om valet fallit på EEE. Genom att träffa avtal med Skyways stannar kommunens andel för avtalstiden på 1,6 miljoner kronor, förklarade Lundqvist och ansåg att kommunen även med ett skadeståndskrav från EEE skulle göra en god affär.

Det är flera som reagerat över uttalandet att det ska vara möjligt att försäkra sig mot lagtrots, bland annat Martin Lindskog, vd för flygbolaget EEE.

Det är i korta drag historien bakom den direktupphandling och det avtal med Skyways som löper ut den 28 mars.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons