Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Halvera tågtrafiken"

Annons

SJ kräver att drastiskt få minska trafikutbudet inom Tåg i Bergslagen från december i år. Minskningen som SJ kräver är från 4,4 till 2,1 miljoner tågkilometer per år.

Det innebär faktiskt en mindre trafik än den som fanns innan trafikupplägget Tåg i Bergslagen startade förra sommaren.

SJ vill lägga ned persontrafiken på järnväg på Västerdalsbanan (Borlänge-Malung) och sträckan Gävle-Avesta/Krylbo-Hallsberg.

Enligt förslaget bör tågen ersättas med buss på sträckan Borlänge-Malung. Den andra sträckan ska bort helt och hållet.

SJ pekar på en punkt i avtalet som säger att en part har rätt till omförhandling vid väsentliga förändringar av förutsättningarna.

I och med förseningar i leveransen av de tåg som enligt avtalet skulle tillhandahållas av Tåg i Bergslagen och på grund av tekniska fel i dessa tåg har allmänhetens förtroende skadats för lång tid framåt.

SJ pekar på försenade leveranser av tåg och räknar med att svårigheterna kommer att fortsätta, eftersom man anser att problemen inte är lösta.

Bristen på förtroende hos allmänheten visar sig enligt SJ främst genom ett minskat resande. Beläggningen har sjunkigt kraftigt. Beläggningen på tågen för första kvartalet i år var 25 procent.

En stor del av alla avgångar har under 10 procents beläggning. På sträckan Ludvika-Västerås hade exempelvis 21 avgångar av 39 under 10 procents beläggning, enligt ett exempel från SJ.

SJ ser inte någon annan förklaring till den låga beläggningen än att den orsakats av förseningarna i leveransen av Reginatågen och tekniska problem.

Eftersom de tekniska problemen inte är lösta räknar man med fortsatt låg beläggning under överskådlig tid.

Bristen på förtroende hos allmänheten kommer också till uttryck genom ett stort antal klagomål, ungefär dubbel så många som normalt.

SJ anser att en betydande del av verksamheten allt mer framstår som oförsvarligt, såväl i ett företagsekonomiskt som i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Genom att lägga ned sträckor och att dra ned trafiken främst utanför rusningstid på andra sträckor, räknar SJ med att frigöra fyra tågpar. Det skulle skapa utrymme för att göra de åtgärder med exempelvis garantiarbeten som krävs, plus att man skulle få bättre tillgång till reservfordon.

Enligt SJ är två tåg i snitt tagna ur trafik på grund av tekniska problem, och inte sällan är det så många som fyra-fem åt gången.

SJ vill också ha en del andra ändringar till stånd, bland annat att det klargörs att SJ inte ska stå för ersättningstrafik som bottnar i förseningar i leverans eller tekniska fel, och att det heller inte ska vara SJ:s ansvar att skaffa fram reservtåg när det beror på sen leverans eller dålig kvalitet.

Dessutom vill SJ ändra priser och biljettsystem, och kunna träffa separata överenskommelse när det gäller giltighet av länskort.

Mer läsning

Annons