Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Halva priset fortsätter

Annons

Att det nu är en allvarlig satsning som görs för banans överlevnad visade inte minst mötets deltagarförteckning. På plats fanns dignitärer som Tåg i Bergslagens vd, Tord Hult, Dalatrafiks vd, Christer Silfverlin, Gunnar Dahlstedt, ordförande i både Tåg i Bergslagen och Dalatrafik, Ronny Berger, ordförande för Seko Dalarna samt kommunalråden och kommuncheferna från Borlänge, Gagnef, Vansbro och Malung.

-Nu gäller det att vi i positiv och offensiv anda ser till att öka beläggningen på banan, sade Malungs kommunalråd Kurt Podgorski.

Bland det första som beslutades var att bilda en intresseförening där mötets samtliga parter ingår. I avvaktan på föreningsbildandet valdes en interimstyrelse där Kurt Podgorski blir den som svingar ordförandeklubban. Vad ska då till för att öka dagens tågresande där endast elva procent av platserna utnyttjas?

-Först och främst måste banan marknadsföras betydligt bättre än i dag. Det är också viktigt att tidtabellen hålls och där når vi redan i dag upp till 95-96 procent, vilket gör att vi ligger i Sverigetoppen, sade Borlänges kommunalråd Peter Hultqvist.

Banan kan även komma att bli pilotprojekt för ett nytt fjärrblockeringssystem, något som i så fall kan leda till betydligt kortare restider. Anpassning av tiderna till Dalabanan och trafiken mot Stockholm ska också ge kortare väntetider i Borlänge och därmed öka intresset för tågresandet.

-Jag tror även att fler fjällturister kommer att välja tåget, i takt med att bilåkandet blir allt dyrare. När man reser med flyg är det i stort sett alltid byte till transferbussar och det tycks gå bra, sade Kurt Podgorski.

Inom de närmaste veckorna räknar gruppen med en ny träff då också det formella bildandet av Västerdalsbanans intresseförening ska ske.

GÖRAN DANIELSON

Mer läsning

Annons