Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hallå, Kina, svara!

Annons

SQD Interactive har skrivit avtal med det kinesiska bolaget JCLT. Det företaget säljer tjänster till China Mobile och China Telecom som är två av de största mobiloperatörerna i Kina.

Faluföretaget med åtta anställda ska göra leverera mobilunderhållning till de två bolagen. Det handlar främst om att göra ring-signaler och mobilspel.

Om de kinesiska mobilanvändarna gillar sina svenska mobilsignaler kan det bli riktigt lönsamt. Kontraktet säger att det lilla handelsbolaget i Falun ska få en royalty på 40 procent av vad varje nedladdad signal eller bild kostar efter skatt. Om kineserna inte gillar vad de ser och hör blir det inte en yuan, som den kinesiska valutan kallas.

Det allra bästa för SQD vore om företaget kunde skapa en ny Crazy Frog, den galna mobila grodan som gläder så många barn och irriterar så många föräldrar som får betala. Om Falufirman lyckas få till en sådan hit är framtiden tryggad för de unga företagarna.

Mobiltelefonmarknaden växer kraftigt i Kina. För tillfället är det är det 400 miljoner mobilabonnemang i landet och siffran ökar med sex miljoner i månaden.

SQD Interactive startades i april 2004, av åtta unga programmerare och grafiker. I knappt ett år höll de till på Tillväxthuset på regementet. I januari 2005 flyttade de till Holmgatan. Bolaget har sitt kontor tre trappor upp och ingången finns mellan Intersport och MQ. Redan från början var de inriktade på den kinesiska marknaden.

Kontraktet med JCLT kom efter att SQD Interactive hade åkt med på en handelsresa med S2 Tradebridge, ett bolag som knyter affärskontakter mellan Sverige och Kina.

- Det är enbart kontakter det handlar om i Kina, konstaterar Stefan Agartsson.

Han tror att kineserna valde dem för att de har kunskap om trender. Kina är en bit efter vad gäller spel och underhållning i mobiltelefoner. Svenskarna kan satsa på det som har slagit i Europa och hoppas att kineser tycker om liknande saker. Snart kommer de första spelen och ringsignalerna ut på marknaden i Kina.

Ett hinder finns för SQD Interactive. Handelsbolaget har inte tillräckligt med pengar för att växa snabbt. De hoppas hitta finansiärer, gärna i Dalarna, berättar Stefan Agartsson.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons