Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hallå...Birgitta Lindqvist

Annons

Vad går det här projektet ut på?

- Det här är ett EU-projekt som bygger på att skapa kontakter skolor emellan. Vi jämför likheter och ser skillnader, och skapar på det här sättet förståelse och goda samarbeten. Under det här besöket har vi temat årstider, och här har vi ju stora skillnader som påverkar barnens liv i skolan.

Vad säger besökarna om Faluns vinterklimat?

- De tycker om det vackra och kalla vintervädret vi har nu. En rektor från Cypern gick ut och rökte, och han sa att han inte alls frös. Fem grader varmt och regn på Cypern är mycket värre, menade han. I Sverige har vi en annan luft.

Varför just England och Cypern?

- Det har sedan tidigare funnits kontakter mellan skolcheferna. Först trodde vi det skulle bli problem med Cypern - som inte är ett EU-land, men det löste sig.

Vad hoppas ni att gästerna ska lära sig om Sverige?

- Framförallt våra skiftande årstider, men också den relation som finns mellan lärare och elever. Det är klart att de har fina relationer i de engelska och cypriotiska skolorna också, men kanske inte riktigt på samma sätt som här. I Sverige är det kanske lite mer personligt.

- Sedan vill vi också visa upp något typiskt svenskt. Skolan kommer att bjuda på både sång och schottis.

Vad finns det för andra skillnader mellan länderna?

- Ja, klimatet innebär ju olika förutsättningar. På Cypern sker till exempel mer undervisning utomhus, och skolorna har inga kapprum för ytterkläder som vi har. Både i England och på Cypern är också skoluniformer obligatoriskt.

Vad är det viktigaste att visa upp i Falun?

- Framför allt vår skola, men självklart ska vi också besöka gruvan.

Kommer ni få gästerna att dansa schottis?

- Det är mycket möjligt! En av de cypriotiska lärarna är intresserad av folkdans, och kommer säkert att vilja lära sig.

JENS NORBERG

Mer läsning

Annons