Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Halkan tryggar jobb

Annons

Nina Fjätvall är projektledare för den 2,4 miljoner kronor stora satsningen på gamla Dysängs- banan som nu ska asfalteras och bli Månztabanan.

- Vi har under en rad år haft ett fruktbart samarbete med Volvo och en rad däcktillverkare. Nu tar vi ett steg till och säkrar på så vis banans framtid genom att kunna erbjuda verksamhet året runt, förklarar Nina Fjätvall.

Det som nu sker i ett första steg är att det två kilometer långa yttervarvet asfalteras. Likaså kommer det att sättas upp ett ordentligt tak där även tunga fordon kan komma in under. Det för att kunna skifta däck och genomföra nödvändiga mätningar.

- Utveckling av däck har blivit en värdefull verksamhet för banan, säger Anders Lundqvist från Älvdalens hotell, som är ett av sju företag i den ekonomiska föreningen som står bakom satsningen på Månztabanan.

De sju företagen har vardera skjutit in mellan 50 000- och 100 000 kronor vardera medan kommunen satsat 300 000 kronor.

- Därtill finns det ett EU-bidrag på 750 000 kronor, förklarar Nina Fjätvall.

Syftet med att utveckla halkbanan är inte i första hand att skapa nya jobb. Utan att bevara de jobb som redan finns i bygden.

- För oss som är med i föreningen så innebär det här att de pengar vi satsar får vi inte tillbaka från banan. De avgifter som företag och andra som vill nyttja banan betalar kommer att stanna i själva halkbanan. Däremot drar vi nytta av den verksamhet som banan för med sig. För vår del i form av hotellgäster, säger Anders Lundqvist.

En annan av de sju företagarna är Roland Nygren med Nygrens bilverkstad.

- Genom alla de volvobilar som finns här så blir det en hel del jobb, men också med däcksbyten och service i största allmänhet, säger Roland Nygren som har utsikt över banan från sin verkstad på andra sidan Österdalälven.

En förhoppning är också att nya bilmodeller ska kunna presenteras för press i Älvdalen.

- Här finns förutsättningarna för det, men handlar det om stora bilmärken så innebär det också ett behov av mycket stora resurser. Tanken lockar dock att något bilföretag vill presentera sina nya produkt här i Älvdalen. Med en asfaltering av banan skapas den möjligheten, menar Anders Lundqvist.

Om några veckor drar asfalteringen i gång och till vintern har Älvdalen en halk- och övningsbana av bästa tänkbara kvalitet.

NISSE SCHMIDT

Mer läsning

Annons